FORMEL 1

F1-bloggen: legendaren ”El Matador” firades mest – trots tredjeplatsen

4:24 min

Det första Formel 1 loppet i Qatar kortfattat:

En enkel seger för Lewis Hamilton. En riktig arbetsseger för tvåan Max Verstappen. Och en efterlängtad pallplats för trean Fernando Alonso. Sju år sedan, i Ungern, som den 40-årige spanjoren stod på pallen senast. Skall man döma efter applåderna från läktaren som var ”El Matador” den som firades mest. Senare blev han också vald till tävlingens förare. Fernando är bara en av tre som i den åldern stått på pallen.

Krönika: Detta är en personlig betraktelse. Åsikter som uttrycks är krönikörens egna.

De två andra är Nigel Mansell i Australien 1994 och Michael Schumacher 2012 i Valencia.

Första delen av säsongen var en normal. Efter sommaruppehållet ändrades tonen och den senaste tiden inte ett lopp utan kontroverser. Lewis diskad. Max böter. Indirekta anklagelser att Mercedes kanske har en olaglig bakvinge. Hård ordväxel mellan de två teamcheferna Christian Horner och Toto Wolff.

Så egentligen var det bara självklart att det skulle fortsätta. Max ner fem platser på gridden och Valtteri Bottas tre för att de inte reagerat på dubbel gul flagg under kvalet.

Visserligen sa holländaren att han förväntade sig ett straff men flera frågetecken. Tävlingsledaren gav signalen ”track clear” trots att en flaggvakt visade dubbelt gult.

Vad tyckte Hamilton?

”Bra att man är konstanta”.

Han fick nämligen ett straff i Österrike 2020 för samma sak.

Tävlingsledaren förklarade holländarens straff med att gul flagga och ljus har samma betydelse och därför måste en flaggsignal lydas.

”Jag räknade med det. Betyder bara mer arbete”, sa Max.

Valtteri förklarade att inte sett flaggorna och domarna godtog förklaringen och han flyttades bara ner tre platser.

Helmut Marko, Red Bulls motorsportchef, sa som vanligt exakt vad han tyckte.

”FIA är inkompetenta och skyller på förarna. De kan ju inte ens organisera ett ordentligt system för funktionärerna. Straffet är löjligt”.

”FIA måste skärpa sig. Sainz fick inget straff trots att han hade DRS systemet och inte slog av förrän senare”, la Christian Horner till.

”Funktionären visade gul flagga trots att han inte blivit tillsagd av tävlingsledningen. De måste ha funktionärerna under kontroll. Så enkelt är det.  Det krävs beslut som måste fattas av vuxna”.

Inget spännande lopp

Var loppet spännande? Tyvärr nej. Lewis bra start. Max en kanonstart men spänningen varade bara i fem varv. Pierre Gasly körde lite brett och släppte förbi holländaren. Hade man sagt till honom Låt Max köra om för mästerskapet? Det berömda kommandot i Österrike till Rubens Barrichello till förmån för Michael Schumacher.

25 poäng till Lewis var helt säkra och det var också de 18 till Max. Återstod bara extra poängen för snabbaste varvet. På näst sista varvet gul flagg. Holländaren kan köra in och få nya däck. Banan klar igen och snabbast. Lewis frågar om Max varit inne. För honom var det för sent.

Vad tyckte Lewis om de 57 varven?

”Det var ensamt. Men jag behövde poängen. Ingen aning om vad som hände bakom mig. Skall bli intressant att se”.

Max hade bara ett enda ord om resultatet.

”Skadebegränsning”.

Flera däck gick sönder

Gåtan Valtteri Bottas. Snabb i träning och kval men inte alltid i loppet. Missade starten totalt och var bara 11:a. Satt han och drömde? I så fall väcktes han av en skarp tillsägelse av chefen Wolff för plötsligt drog han förbi den ene efter den andre tills vänster framdäck gick sönder. Fick ett nytt men några varv senare tvingades han bryta. Chassiet var skadat efter avåkningen. Men man kan dock fråga om inte felet låg hos de som bestämmer taktiken. Lät man honom stanna ute för länge för att kunna ha honom som ett ”vapen” mot Lewis och om man ändrade hans strategi? Wolff erkände efter loppet att på datorerna hade man sett små vibrationer men bestämde att inte kalla in honom.

Förutom Valtteri var det ytterligare två förare vars vänster framdäck gick sönder. Mario Isola, Pirelli, sa att man har ingen aning varför och att man kommer undersöka däcken mycket noga.

Lewis minskade Max ledning till åtta poäng men teamet förlorade på grund av eget fel många poäng i konstruktörs VM.

Efter loppet kallades Christian Horner upp till domarna som kände sig förolämpade av vad han sagt om deras kompetens. Och det får man inte göra. Enligt de så kallade ”sporting rules”, är det inte tillåtet.

I boken står det att man får inte med uppgifter eller handlingar moraliskt skada FIA, dess institutioner, medlemmar eller inblandade personer, som tävlingschefen Michael Masi och domarna, eller allmänt skada motorsportens intressen och de värderingar som representeras av FIA.

Christian fick en varning.

Nästa lopp 5 december är också på en helt ny bana, i Saudiarabien.

Skall det straff som Max fick avgöra kampen om VM-titeln? Eller för att två skruvar lossnade i bakvingen på Lewis bil?