Motor

F1-bloggen: Respektlöst uppträdande av Hamilton

5:39 min

Englands GP blev ett lopp som många kommer att prata och minnas länge.
Max Verstappen. Lewis Hamilton. Valtteri Bottas.

Krönika: Detta är en personlig betraktelse. Åsikter som uttrycks är krönikörens egna.

För den finländska föraren startade det redan i kvalet. Han hade valt eller blivit tillsagd att starta med de mjuka däcken från tredje rutan. Mercedes plan var att han skulle attackera och köra om Max Verstappen och sedan stoppa honom och släppa förbi Lewis Hamilton. Det gick snett, för Lewis missade starten och Valtteri fick bromsa i första kurvan för att inte köra på Lewis så han kunde fortsätta som tvåa. Max vann och Lewis tvåa före Valtteri.

Enkelt sagt. Man offrade Valtteri för Lewis.
I loppet var Bottas med hela tiden i toppen. Efter omstarten låg han tvåa efter Charles Lelcerc men fick order om att släppa förbi stallkamraten.
– Don´t fight Lewis. Let him pass.
Inte bara ordern utan också i vilken kurva han skulle göra det. Kanske sjöng Lewis Joe Cockers sång “With a little help from my friends”.
Inte första gången men det är inte något som en förare kan vänja sig vid så det måste ha känts mycket bittert. Märktes också i presskonferensen där han för ovanlighetens skull var fåordig.

Starten i huvudloppet. Krasch mellan Max och Lewis.
En stor majoritet, det vill säga utan Lewis och Mercedes fans, anser att det finns bara en skyldig: Lewis Hamilton.
Mer eller mindre jämnsides in i kurvan. Enligt Mercedes teamchef Toto Wolff tillhörde kurvan Lewis. Enligt reglerna tillhör kurvan den bil vars framvinge är i mitten av den andre bilen. Det stämmer men när man ser det hela i slow motion ser man följande: Max håller sig till racinglinjen och svänger ner på den. Lewis kör ”rakt fram” och är drygt en meter från bankanten. Nederländaren kan inte se Lewis men han ser Max. Man ser också på tv-bilderna att Lewis inte vrider på ratten lika mycket som kritikerna säger att han skulle kunnat göra. Understyrt?
Domarna ansåg att Lewis var skyldig och han fick ett tidsstraff på tio sekunder som han satt av vid däcksbytet.
När Lewis kör om Charles Leclerc placerar han bilen exakt på kanten. Det är den skillnaden som gör att majoriteten anser att Lewis är den skyldige.

Lewis får själv berätta.
– Jag jagade Max precis som jag gjorde i sprinten och det var en vanlig fight. Jag låg jämnsides men såg att han inte skulle ge sig och vi krockade. Han lämnade ingen plats. Det som hände är sådant som händer så jag håller inte med domarna. Max är en mycket aggressiv förare så vi måste hitta en balans så att vi kan fortsätta köra utan att något händer. 2 000 arbetar bakom mig. Men jag vill inte att sådant här skall hända och jag vet hur det känns att förlora poäng.
– Max har varit mycket aggressiv och jag har undvikit många incidenter med honom. När jag får en chans så tar jag den. När jag var yngre var jag också aggressiv men ser det lite annorlunda nu när jag är lite äldre.
Ska du be om ursäkt?
– Tror inte att jag har någon anledning att göra det. Men ingen vill att en förare ska bli skadad.
Vad säger Valtteri om kraschen?
– De körde lika hårt som i sprinten och jag hade känslan av att något skulle hända. Lewis förtjänade att vinna och teamet fick många poäng.
Red Bulls motorsportchef Helmut Marko är ingen vän av politisk korrekthet och säger alltid vad han tänker.
– Jag anser att Lewis skall spärras för ett lopp. Är ju helt klart att när en förare blir påkörd på ett bakdäck kan det vara livsfarligt. Och de som säger att de låg jämnsides är blinda.
En som sa det var Toto Wolff från Mercedes.
– När Max slog i däckshögen gjorde han det med en kraft på 51 g. Det vill säga 51 gånger den egna kroppsvikten, förklarar Marko.
– Hänsynslöst kört av Lewis.

Kimi Räikkönen och Sergio Perez visade hur man kör om varandra i den kurvan utan att något händer.
I andra delen av loppet körde Lewis ett perfekt lopp utan minsta lilla misstag. Men hade han vunnit om Max hade fått vara med? En fråga som vi aldrig kommer att få veta.
– Vi ger aldrig upp, sa Wolff.
– Det var tuff racing mellan dem. Kurvan tillhör Lewis men Max svänger ner och de krockar. En krock mellan två förare som ville visa vem som är bäst. Och ingen ville ge sig.
Christian Horner, Red Bull, har självklart en annan uppfattning.
– Lewis kör rakt på Max för att han har missbedömt kurvan. Lewis fick vad han ville men absolut inte på ett just sätt. Det blev en dyr dag för oss för bilen är skrot och vi måste ju rätta oss efter den begränsande budgeten.
– Jag förstår inte hur Lewis kan fira som han gjorde efter ha kört en förare av banan på det sättet.
– Lewis körde som en desperat amatör. Han körde för fort in i kurvan. Copse är en av de snabbast i mästerskapet. Fullt och farten är drygt 285 km/tim. Att köra så att en förare hamnar på sjukhus, en bil blir skrot, får ett milt straff och ändå vinner loppet så känns det som det straffet egentligen inte är ett straff. Besviken att en sjufaldig mästare kör på det sättet.

Max tvekar inte när han skriver på sina sociala nätverk att det var farligt och det sätt som Lewis firade var osportligt.
– Jag är helt ok och inget är brutit. Självklart är jag mycket besviken för hur jag slängdes ut ur loppet. Straffet nyttjar inte oss och inte heller tillräckligt efter den farliga manövern som Lewis försökte.

Enkelt förklarat. I loppet offrade man återigen Valtteri för Lewis. Han visste vilken hjälp han fick av Valtteri och sa att utan den hade han inte kunnat vinna. På ett sätt kan man förstå ordern för Lewis har chansen att vinna sin åttonde titel och fick ju en gratischans att vinna på hemmaplan efter ha kört Max av banan. Men hur ska Toto Wolff väga in stallordern i valet mellan Valtteri och George Russel för nästa säsong? Engelsmannen såg man inte mycket av under loppet. Fick ett straff, ner tre platser, för att han körde på en annan förare i kvalet. I loppet var han ganska anonym och det blev en 12:e plats.

Red Bull kallade in Sergio Perez i slutet för att han skulle kunna köra snabbaste varvet och ta den poängen från Lewis. Gjorde han också men fick själv inte poängen för han kom inte i mål bland de tio bästa. Men Lewis fick inte heller den för mexikanaren var ju snabbast.
Synd att Charles inte kunde vinna och fira Ferraris jubileum. 70 år sedan Scuderia vann sitt första GP och det på Silverstone.

En personlig tanke: Tyckte det var helt fel av Lewis som han firade segern och på varvet tillbaka till depån körde nästan hela varvet utanför banan och svängde den engelska flaggan Union Jack. Uppträdandet i depån och han rev också ner en del av staketet för att vinka till sina fans. Jag vet inte om han då visste att Max hade förts till ett sjukhus för en extra kontroll av huvudet, nacken och ryggen.
Max såg tydligen det hela på tv för han skrev ett meddelande och tyckte att Lewis uppträdande var helt respektlöst. Och det håller jag med om.
Innan Englands GP ledde Max VM-tabellen med 185 poäng mot 152. Efter loppet är gapet krympt. 185 mot 177.
En sak är helt säker. Fortsättning i Budapest den första augusti.
The fight is on.

TILLÄGG: I går kväll utsattes Lewis Hamilton för rasistiska attacker på internet och sociala media. Och det är för j-vligt. Ok, det var hans fel att Max Verstappen kraschade men det har sannerligen inget med ras eller hudfärg att göra. Listan kan göras lång med andra förare som också har orsakat krascher. Max är inte helt oskyldig. Eller Sebastian Vettel. Michael Schumacher. Nästan alla som kör eller har kört formel 1 har minst en gång gjort sig skyldig till att ha trängt ut någon från banan på ett ojust sätt.
De som skrivit de hatfulla kommentarerna är inga riktiga motorsportsfan. Skulle tro att de som skrev finns i Nederländerna plus andra som satt i soffan i ett annat land och inte hade något annat för sig. De hör inte hemma i varken motorsport eller någon annan sport.

Fredrik af Petersens
radiosporten@sverigesradio.se