MOTORSPORT

F1-bloggen: Skadebegränsningens GP

4:17 min

Egentligen heter loppet i Istanbul Turkiets GP men frågan är om inte Skadebegränsningens GP vore bättre. Det tyckte åtminstone Mercedes teamchef Toto Wolff. Och han har nog rätt.

Max Verstappen vann inte utan fick nöja sig med andra platsen efter Valtteri Bottas, som därmed stal poäng från holländaren och Lewis Hamilton blev femma. Men det var en besvikelse. Innan loppet hade man siktat in sig på en tredje plats.

Ära den som ära börs. Valtteri sa efter kvalet att han skulle köra sitt eget lopp och det gjorde han. Detta var hans 10:e seger i F1. Senast han stod högst upp på pallen var i Ryssland 2020. 378 dagar sedan. Han förtjänade den här segern av många olika anledningar. Har varit en svår säsong och han har inte alltid fått köra som han både velat och kunnat.

Var tvåa i kvalet men ärvde pole eftersom Lewis flyttades ner 10 platser efter att delar i motorn bytts ut. Skulle förmoda att man talade om för honom under alla varven var Lewis fanns, men den här gången var det ingen fara. Det skulle inte komma den där taskiga teamordern att han skulle släppa förbi stallkamraten. Valtteri fick köra sitt eget race och gjorde det mästerligt för det var inget lätt lopp. Lite halt här och där efter regnet. Och han krönte dagen med den extra poängen för loppets snabbaste varv.

”Försökte bara för skojs skull. Hela loppet handlade om att kontrollera däcken och vi hade ett litet tricks som hjälpte. Och jag lärde mig mycket när jag i min ungdom ofta körde på hala vägar hemma i Finland”.

Däcken?

”Jag antog att jag inte skulle kunna köra hela loppet utan att byta men visste inte när. Max kom in först och vi kollade noga. I slutet var mina hela slut och de var nästan som slicks när jag körde om Leclerc”.

Lewis fastnade länge bakom Tsunoda, Alpha Tauri som är Red Bulls juniorteam, men hade inga problem med Stoll eller Norris som bägge kör med den tyska motorn. Med Sergio Perez blev det däremot tufft. När Lewis försökte krångla sig förbi trängdes mexikanaren av det rätta spåret och  tvingades köra över den vita linjen vid depåinfarten men utan straff och det var helt rätt.

När Lewis kom in låg han trea men kom ut som femma och där stannade han kvar. Han var sur för ville egentligen inte komma in utan i stället försöka köra loppet utan byte, men fick order. Lydde men tappade två platser.

När han frågade varför fick han som svar att han hade ändå tappat platser. När han kom ut igen jagades han av Pierre Gasly och blev tillsagd att fransmannen närmande sig så svarade han med is i rösten att man skulle lämna honom i fred och körde ”förtvivlat” för att hålla Pierre lite mer än en sekund bakom sig – så att han inte kunde dra nytta av DRS systemet. Blev nog en ganska hård diskussion efteråt mellan Lewis och de som sitter på kommandobryggan. För enligt reglerna skulle han inte behöva byta.

”Jag visste inte om jag skulle förlora platser eller ej om jag kom in men skulle ha anat det. Hade dock varit bäst att stanna kvar ute för däcken hade nog hållit hela loppet. Chansen var ju stor att jag skulle bli trea”.

Man måste jämföra Lewis uppkörning med Valtteris och Max. I Italien startade finländaren sist och blev trea. Max stod också i sista rutan i Ryssland och blev tvåa. Lewis startade 11:a och blev femma.

Toto Wolff sa att han gladde sig verkligen för Valtteri och han menade det.

”Han körde fantastiskt bra och hade full kontroll i ett svårkört lopp”.

Österrikaren vet nog vad han talar om för en gång i tiden var han själv racerförare om än på lägre nivå.

”Med Lewis tog vi en chans och såg att han började köra långsammare så vi bestämde att han skulle komma in. Men vi skulle gjort det 5-8 varv tidigare för då hade han blivit trea. Med en chansning kan man vinna stort”. En liten seger blev det i alla fall med femteplatsen.

Helmut Marko, som är Red Bulls motorsportchef, var synnerligen nöjd med resultatet.

”Det var maximalt. Vi gav Max hela tiden information om däcken och vi väntade på att någon skulle komma in först och det var Daniel Ricciardo. Vi såg att de däck han bytte till inte fungerade särskilt bra”. Lewis byte var inte heller taktiskt perfekt.

”Mercedes är mycket snabb på rakorna och jag vet inte om Honda kan hitta något. Annars får vi försöka ändra något i chassit”.

Att Pierre Gasly fick ett tidsstraff på fem sekunder för närkontakten med Fernando Alonso förstår jag inte. Fransmannen var ju inklämd mellan Fernando och en bil och hade inte en chans utan körde lätt på honom.

Till loppets förare valdes Carlos Sainz. Spanjoren körde upp sig från sista till åttonde.

Max har nu tagit tillbaka ledningen i VM-tabellen och har sex poäng mer än Lewis. När är holländaren som bäst? Som jägare eller när han blir jagad? Svaret får vi kanske i nästa lopp som är USA:s GP i Austin den 24 oktober.