Motorsport

F1-bloggen: Vad hände med Verstappen?

4:20 min

Formel 1-loppet i Baku började med krascher. Slutade med krascher och ett helt oväntat resultat. Och någon diskussion om banbegränsning behövdes inte. Det såg cementmurarna, som stod ett par decimeter från banan, till.

Krönika: Detta är en personlig betraktelse. Åsikter som uttrycks är krönikörens egna.

Sergio Perez, Red Bull, före Sebastian Vettel, Aston Martin, och Pierre Gasly, Alpha Tauri. Noll poäng för Lewis Hamilton och Max Verstappen.

Nederländaren kontrollerade loppet och såg ut som en klar vinnare tills det oväntade hände. Punktering på väster bakdäck och en häftig smäll i muren. Det började dock några varv tidigare. Lance Stroll fick också en punktering och hade inte en chans att kontrollera bilen. Hastighet drygt 250 km/tim så kraschen var häftig. Vad hände med hans däck? Och vad hände med Max?

”Just nu har vi ingen aning”, säger Mario Isola som är den ansvarige hos Pirelli.

”Vi får däcken om ett par dagar och i slutet av nästa vecka hoppas jag att analysen är klar.”

Någon misstanke? Red Bull sa ju att man hade ingen som helst varning om att något skulle hända.

”Kanske körde Max över en del som låg var på banan efter Lances olycka. Vi hittade en skåra i Lewis däck och det tyder på att det kan vara orsaken. Vi har kollat andra däck som körts många varv och de var helt ok men underligt att det hände två gånger på samma ställe.”

Med det förklarar inte Strolls olycka för ingen hade kraschat där tidigare.

Kan man kalla loppet för poetisk rättvisa?

Innan Max lämnade den sönderslagna bilen sparkade han på vänster bakdäck och gick med sänkt huvud till depån. Där stod han och kollade på den stående omstarten. Stallkompisen Sergio Perez i första rutan och Lewis Hamilton i andra. Sjufaldige mästaren gör bästa starten men kommer inte genom första kurvan. Med låsta och rykande framhjul kör han ut i nödutgången. En eventuell seger blev snabbt en sista plats istället.

Orsak? Kan att ha med bromsarna att göra. Ändrade man balansen under uppehållet? Gjorde man ett fel? Lyssnar man på vad Lewis säger var det kanske han som själv gjorde ett misstag och antagligen slog sönder en vipparm på ratten. Man har ett system som används på utvarvet för att värma upp bromsarna och den stängs av vid starten, men han slog till den och bromsarna låstes.

”Har ingen aning om hur jag kunde göra det. De slutade att fungera när jag växlade upp,” säger Hamilton.

Inte första gången som en förare gör ett misstag och förlorar. Nigel Mansell ledde Kanadas GP 1991 på sista varvet och vinkade åt publiken, men råkade slå till en knapp och fick motorstopp.

Efter de första loppen fick Sergio lite sur kritik både av Max och cheferna för att han inte levererade de resultat man hoppats. Nu tycks han lärt sig bilen och anpassat den till sin körstil. Och kanske det viktigaste. Lärt sig hur teamet arbetar.

Checo måste ha tävlingsnerver av stål för det kan inte vara lätt att bli jagad av en sjufaldig världsmästare som ligger bara ett par meter bakom och bara väntar på att han skall göra ett misstag. Som han inte gjorde.

För tvåan Sebastian Vettel finns det bara ett ord. Äntligen. Och han valdes för andra gången i rad till loppets förare. De fick sällskap på pallen av Pierre Gasly, som degraderas av Red Bull, och flyttades ner till Alpha Tauri och där tycks fransmannen trivas bättre.

De största förlorarna var utan tvekan Lewis och hans team. Det blev noll poäng. Första gången sedan Österrike 2018. Både Lewis och Valtteri Bottas fick bryta.

”Så grym kan vår sport vara”, säger Lewis.

Vad är Max? Både vinnare, så länge han ledde, men förlorare när vänster bakdäck gick sönder.

”Mina känslor åkte berg- och dalbana”, förklarar Christian Horner, som är Sergios chef.

”På väg mot seger. Krasch och trodde allt förlorat. Vi fick absolut ingen varning om att något skulle hända.”

Runt hjulen sitter sensorer som skickar en varning till kommandobryggan om något är på väg att hända. Som till exempel att lufttrycket sjunker.

”Och så kommer Checo istället och vinner.”

På en annan del av depån stod Mercedes chefen Toto Wolff.

”För andra gången en helt misserabel helg”, sa han med dyster och besviken stämma.

I förartabellen ändras inte så mycket, men i konstruktörs-VM.

Och den är nog den viktigaste för ett stall för det betyder ju att man byggt den bäst bilen.

Det här loppet vill Valtteri Bottas glömma så snabbt som möjligt. Omkörd av både Kimi Räikkönen, som blev 10 och fick en poäng, och Antonio Giovinazzi.

Nej. Toto Wolff bekräftade att man kommer inte att lämna in en protest mot Red Bull. Beror det på att Max inte kom i mål?

Och till sist den stora frågan. Hade Sergio kunnat köra ett eller två varv till. Sekunderna efter han korsat linjen fick han stränga order om att stanna. Och det gjorde han i första kurvan. Varför? Gissningarna är två. En att det var ett problem med hydraliken och den mest troliga är att bensinen höll på att ta slut. Och det måste finnas en viss mängd kvar i tanken efter loppet så att FIA kan göra sin kontroll.

Sergio kan bli stor hjälp för Red Bull att vinna åtminstone en titel.