FORMEL 1

F1-bloggen: Var det en bra säsong?

2:23 min
Kommentar/analys: Detta är en kommenterande publicering. Sveriges Radio är oberoende och agerar inte i något politiskt partis, intresseorganisations eller företags intresse.

Formel 1-finalen 2022 blev lite långtråkig jämfört med för ett år sedan. Men tack och lov utan kontroverser för den här gången var den ju inte avgörande. Underhållningen var som vanligt i mittfältet. Närkamper och omkörningar.

Max Verstappen vann i Abu Dhabi igen och denna gång helt utan konkurrens och totalt överlägsen. Det var holländarens 15 seger av 23 möjliga. Man kan dock nog inte kalla det för ett nytt rekord eftersom det var fler lopp än tidigare säsonger.

Det som var spännande var kampen om vice-titeln mellan Charles Leclerc och Sergio Perez. En kamp som dock inte är lika spännande, utom för de som kämpar om den platsen, eftersom tvåan är den första förloraren. Men okej, spännande var det i alla fall. Monegasken vann till slut antagligen för att ”Checo” var för ivrig och körde om Lewis Hamilton på fel ställe. Mexikanaren kunde använda DRS-systemet men det kunde Lewis också göra några meter senare och tog tillbaka sin plats. Ny jakt. Sjufaldige mästaren tvingades senare att bryta och det är första gången sedan debuten i F1 2007 som han inte vann ett lopp. Sergio låg nu trea, jagade Charles men hade förlorat för mycket tid tidigare och sett med hans ögon så tog loppet slut ett varv för tidigt.

Det inte första gången han gör ett sådant misstag. Trots att han blev tillsagd i Österrike att inte försöka köra om en kurva så gjorde han det och förlorade. ”Checo” är ingen dålig förare men ibland är det bra att lyssna på råd. Lite för ivrigt temperament? Ingen aning, men finns ett par i teamet som anser att han sliter på däcken lite för mycket lite för snabbt.

Max Verstappen hjälpte sin stallkompis till andra platsen på gridden och chansen var stora att Sergio skulle bli vice mästare. Men som sagt. Varven bakom Lewis kostade honom mycket. Men frågan är dock om han inte förlorade andraplatsen i mästerskapet i Brasilien när Max inte ville släppa förbi honom. Alla inblandade säger att det har man pratat om internt. Det skulle dock inte förvåna om ”Checo” fortfarande är lite besviken.

Däremot anser Helmut Marko att Max är en värdig mästare och har lärt sig läxan och kallar honom för en förare som ”lyssnar” på däcken. Kör hårt men ger sig inte längre in i onödiga närkamper. Men erkände också att man blev överraskad av att Ferrari bara gjorde ett stopp. Red Bull hade tydligen kalkylerat med två. Leclerc sa efteråt att för en gångs skull gjorde man inget misstag med strategin i loppet. Som han anser är en av tre orsaker till att att han förlorade mot Max.

De två Ferrari-förarna visade att de var stallkamrater. Carlos Sainz hade chansen att attackera Charles och hade antagligen kommit om, men la sig snällt bakom för att inte förstöra monegaskens chanser. Utan tvekan var det ett av Charles bästa lopp den här säsongen och själv sa han att alla 58 varven kändes som ett i kvalet.

From hero to zero. Förlorarna var utan tvekan George Russell och Lewis Hamilton. I Brasilien vann de en dubbelseger. Här blev George bara femma. Smått otroliga 38 sekunder efter Max och nia efter Sainz. Utklassning? Lewis tvingades som sagt att bryta. ”Vi var bara tredje kraft i dag, erkände teamchefen Toto Wolff.

Vad tyckte Lewis om säsongen och bilen? ”Inte en som jag skulle vilja ha i min samling”. Wolff har tidigare sagt att den kommer att stå i skamvrån i Mercedes museum i Stuttgart.

Lite längre ner i depån fanns ett team som var mer än nöjda men också ett som var besviket. Alfa Romeo och Aston Martin. Bägge teamen fick 55 poäng. Låter otroligt men Aston missade sjätte platsen med 0,69 sekunder. Den gick istället till Alfa tack vare Guanyu Zhou. Kinesen gjorde det mycket svårt för Sebastian Vettel, som i sitt sista lopp blev 10:a efter Daniel Ricciardo. Lance Stroll var lika lite efter Esteban Occon, Alpine, i kampen om sjundeplatsen. Valtteri fick nöja sig med 15:e plats. Vad som kanske avgjorde det hela är Valtteris sjätte plats i Bahrain.

Trots att så mycket så ofta står på spel finns det ändå tid för skämt. Nick de Vries har varit reservförare hos Mercedes men nästa år kör han för Alpha Tauri. Vad gjorde hans mekaniker? De kastade honom i hamnen och la honom sedan på en tvåhjulig vagn, som annars används för att transportera däck, och levererade honom till det nya teamet.

Var det en bra säsong? Gjorde de nya reglerna mer spännande?

Många spännande lopp och närkamper. Visserligen blev det som vanligt de tre topp-teamen som körde om titlarna. Även om det snabbt blev klart att de bara blev två. Red Bull och Ferrari. För att vara helt ärlig måste man säga att Mecedes misslyckades. Och det på grund av reglerna som man tolkade fel och byggde en bil som var mycket svårkörd tills man lyckades vända treden men då var det för sent.

F1 2022 är över. 105 dagar till första loppet 2023 i Bahrain den 5 mars.