Provisoriska cykelvägar

Internationell cykelboom under pandemin

1:56 min
  • Cyklandet har ökat i många städer det senaste året – men extra mycket där man passat på att anlägga fler provisoriska cykelvägar under pandemin.
  • Nya cykelvägar som skapats med målade streck på asfalten, eller med enklare pelare, har funkat, kan tyska forskare konstatera.
  • “Om du bygger infrastruktur för cykling, då kommer folk också att använda den”, säger analytikern Sebastian Kraus till Ekot.

Cykling har blivit ett populärt sätt att ta sig fram under pandemin. Cyklandet har ökat i många av världens städer men extra mycket där man passat på att anlägga nya, provisoriska cykelvägar, visar ny forskning.

För cykelhandlare har boomen givit många nya kunder, men även lett till brist på nya cyklar och reservdelar till begagnade. Erik Lindgren, cykelhandlare i Stockholm har fått många nya kunder under året som gått

– Det har varit bra. Väldigt bra för cykelaffären. Man har märkt att många valt att undvika lokaltrafiken och valt att cykla istället.

Foto: Marie-Louise Kristola

Preliminära cykeldata från Stockholms stad pekar mot att cyklingen ökade förra året – trots att många samtidigt jobbat hemifrån.

– Ja, många som har plockat fram sina cyklar från förråden som har stått i väldigt många år och inte använts, säger Erik Lindgren.

Erik Lindgrens cykelaffär har just nu brist på både cyklar och reservdelar. Och cykelboomen är internationell. Det har Sebastian Kraus, analytiker vid forskningsinstitutet Mercator i Berlin kunnat konstatera genom att studera cykeldata från 106 europeiska städer.

– Ja, cyklandet har ökat överallt, säger han till Ekot.

Cyklingen har ökat i alla undersökta städer, men i städer som Berlin, Paris och London, med flera, som tidigt anlade fler provisoriska cykelvägar, genom att måla streck på asfalten eller dela av vägen med enklare stolpar, har cyklingen ökat ännu mer, enligt forskarna.

Det har diskuterats om nya cykelbanor egentligen kan få människor att ändra vanor. Nu när många städer experimenterat med de här lösningar tycker sig forskarna ha fått svar.

– Det man kan ta med sig är att om du bygger infrastruktur för cykling, då kommer folk också att använda den, säger Sebastian Kraus.

Om fler fortsätter att cykla, även efter pandemin, skulle det innebära stora vinster både för närmiljön, klimatet och för människors hälsa, enligt forskarna. Erik Lindgren, cykelhandlare i Stockholm hoppas att de nya vanorna ska befästas.

– För det är ju jävligt kul att cykla. Man blir ju snyggare med varje tramptag liksom, av vinden i håret.