Billeasing

Krav på att bildelar ska hålla längre

2:00 min
  • Fordonstillverkare ställer nu allt högre krav på att delar i fordonen ska hålla längre och inte gå sönder.
  • Det blir vanligare att fordonstillverkare hyr ut bilarna eller lastbilarna till kunderna och därför tjänar tillverkare inte lika mycket pengar på reservdelar.
  • ”När privatpersonen ägde bilen var en reservdel som gick sönder en intäkt", säger kullagerjätten SKF:s vd Alrik Danielsson till Ekot.

När fordonstillverkare nu hyr ut bilarna eller lastbilarna till kunderna, i stället för att sälja dem, så tjänar tillverkarna inte längre pengar på reservdelar på samma sätt, eftersom det är tillverkarna som äger fordonet och kunden då inte betalar för reservdelen.

Underleverantören SKF har märkt av detta och vd:n Alrik Danielsson förklarar varför fordonstillverkarna vill ha mer hållbara delar.

– Om jag har en lastbil där jag betalar när den står still, då vill jag ju inte att den ska gå sönder längre. Då är det ju inte längre en intäkt när den går sönder och jag säljer en reservdel. Då blir det i stället så att när fordonet inte fungerar betalar inte kunden. Då kommer företagen vara mindre och mindre intresserade av att det inte fungerar, säger Danielsson, som tror att detta kan gynna SKF, till Ekot.

Förändringen gör att fordonstillverkare ställer allt högre krav på leverantörerna att delarna ska hålla längre.

– Man vill helst inte att fordonen står på verkstad eller gör någon form av uppdatering, som gör att de inte kan generera pengar. Kraven på alla ingående artiklar i ett fordon kommer bli högre. Vi kommer kräva att delarna kan tåla mer belastning, mer slitage och fler mil, säger Peter Bryntesson, rådgivare på leverantörsorganisationen FKG, till Ekot.

Han säger att det är en fördel hållbarhets- och miljömässigt också, att det inte behöver tillverkas lika många delar som nu och att fordonen håller längre.

– Vi är en del av problemet självklart och vi måste vara en del av lösningen också – att vi nyttjar produkterna betydligt mer.

FKG tror att svenska underleverantörer kan gynnas av de hårdare kraven.

– Detta tror vi gynnar den svenska fordonsindustrin, eftersom vi är väldigt duktiga på att tillverka artiklar med hög kvalité och artiklar som är hållbara i väldigt svåra förhållanden, säger Bryntesson till Ekot.