NEDLAGDA KONTOR

Långtidsarbetslösa drabbas när det blir långt till Arbetsförmedlingen

2:34 min
  • Nästan en kvarts miljon människor har över fyra mil fågelvägen till närmaste arbetsförmedling, visar Ekots granskning.

  • Det är sju gånger fler än innan Arbetsförmedlingen började stänga ner lokala kontor för nästan tre år sedan.

  • Enligt många kommuner är det långtidsarbetslösa som drabbats värst av nedläggningarna.

– Vi ser hur illa de far i kontakten med myndigheterna och vi måste lotsa dem rätt hela vägen för att det ska fungera. Har man lokal personal på plats som Arbetsförmedlingen hade förut, då känner de till de där människorna och finns där det behövs. Men det är helt bortblåst nu, säger Mathias Jones som är enhetschef för arbete och integration i Älvdalens kommun i Dalarna.

Under 2019 började Arbetsförmedlingen lägga ner lokala kontor runt om i landet. I dag har mer än hälften av kontoren lagts ned. Tidigare fanns tre i Älvdalen – nu finns bara ett kvar och det är inte fast bemannat. Nedläggningarna har skett sen myndigheten fått en minskad budget och i och med januariavtalet en ändrad inriktning. Externa aktörer ska sköta mer av deras uppgifter.

Nima Omar Nuur är arbetssökande i Bjurholm i Västerbotten, där det inte längre finns något kontor.

– Bara i Umeå, det är det närmaste. Då behöver man ta bussen och man måste vara där nästan en hel dag.

Bussarna går inte så ofta, så ett besök på arbetsförmedlingen blir ett heldagsprojekt. Hon tycker det är svårt att kommunicera över telefon. Det är lättare med språket med någon hon möter.

– Men nu är det jättesvårt.

Innan nedläggningen var det drygt 30 000 personer som hade över fyra mil fågelvägen till sin närmaste arbetsförmedling. Nu handlar det om nästan en kvarts miljon, det visar Ekots analys.

Ekot har skickat ut en enkät till de 121 kommuner som blivit av med minst en arbetsförmedling. 91 svarade på enkäten och 86 av dessa tycker att det blivit en försämring för dem som står längst ifrån arbetsmarknaden.

Fysiska möten med en arbetsförmedlare ersätts allt mer med digitala tjänster, men kommuner säger att det funkar dåligt för många långtidsarbetslösa, till exempel nyanlända eller personer med funktionsnedsättning.

– De klarar inte det här, det fungerar inte att arbeta digitalt eller över telefon, säger Mathias Jones.

Enligt Arbetsförmedlingen är besök på ett fysiskt kontor bara en del av vad de kan erbjuda arbetssökande.

– All service som arbetssökande får hos oss får man inte bara på lokalt kontor, utan det får man ju på lokalt kontor och på distans genom digitala tjänster. Man får det också via fristående aktörer, säger Linda Schön Doroci, verksamhetsområdesdirektör på Arbetsförmedlingen.

Hon säger att myndigheten har en likvärdig service runt om i landet - även om det finns saker att förbättra när det kommer till tillgänglighet:

– Vi behöver säkerställa att det finns tillgång till olika aktörer och sen behöver vi se till att man kan träffa oss när man behöver för ett besök på plats.