
Meta Isæus-Berlins karantän födde nytt måleri
Efter arbetet med sin förra, kritikerrosade utställning på Prins Eugens Waldemarsudde tvingades Meta Isæus-Berlin gå i karantän. Hennes nya utställning är ett slags svar på pandemin. Kulturredaktionens Mårten Arndtzén besökte konstnären i hennes ateljé.
Ett frukostbord med rödrutig vaxduk, men splittrat och hängande i luften från grova rep. Två vita pinnstolar svävar intill. De är också sprängda – som av en inre spänning.
Själva frukosten – med skulpterade hårdbrådmackor och kaffekoppar – klänger sig mirakulöst kvar på de kraftigt lutande bordsskivorna.
”Frukost” heter den här flygande installationen.
– Man måste få uttrycka det rena illvrålet över situationen, säger Meta Isaeus-Berlin i inslaget.
Meta Isaeus-Berlin slog igenom på 1990-talet med just installationer, ofta dramatiska.
Men sedan snart 15 år har måleriet stått i centrum för henne och under sin coronakarantän har hon utvecklat ett lite nytt sätt att måla.
⇒ Hör Meta Isaeus-Berlin berätta om hur karantänen påverkat henne och följ med till hennes ateljé i reportaget ovan.