Klimat

Nytt förslag: Biogasbilar är inte miljöbilar

2:00 min
  • Vad som räknas som en miljöbil kan komma att ändras och därmed skulle inte längre biogasbilar räknas som miljöbilar, enligt ett förslag från regeringen.
  • Det kan bli ett hårt slag mot biogasbilarna och kan leda till färre sålda sådana bilar, enligt kritiker.
  • "Som vi ser det kommer det försvåra omställningen av hela transportsektorn", säger Per Östborn, projektledare på organisationen Gröna Bilister, till Ekot.

"Förslaget innebär att statliga myndigheter inte får handla upp några biogasbilar och sedan blir det också ett signalvärde. Då kommer inte heller företag, kommuner, regioner och kanske till och med privatpersoner vilja köpa biogasbilar längre", säger Per Östborn på Gröna Bilister till Ekot.

När regeringen nu föreslår hur ett EU-direktiv, om bland annat miljökrav vid upphandling av bilar, ska genomföras i Sverige är ett av förslagen att miljöbilsdefinitionen ändras från och med årsskiftet. Det påverkar alltså vilka bilar som myndigheterna ska köpa in.

Om det blir verklighet skulle biogasbilar inte längre räknas som en miljöbil, i stället skulle det vara elbilar, eventuellt vissa laddhybrider och så vätgasbilar.

Enligt Mats Ola Larsson, forskare på IVL Svenska miljöinstitutet, skulle en ändring vara negativ. Även om myndigheterna köper få bilar så skulle signalvärdet påverka desto mer, menar han.

"Förslaget är dumt, eftersom även biogasbilar är ett bra miljöval", säger han.

Vad är det som gör att du är kritisk mot det här? För elbilar och laddhybrider har ju också låga utsläpp.

"Grundidén är ju väldigt bra – att styra mot de miljömässigt bästa fordonen. Men biogas är också ett bra alternativ. Det är dumt att utestänga det ena av två bra alternativ", säger Larsson.

Infrastrukturminister Tomas Eneroth (S) skriver i en kommentar till Ekot att "det här är ett EU-direktiv som Sverige måste implementera och i samband med det föreslås att EU-direktivets definition av en ren lätt bil också görs till miljöbilsdefinitionen vid statliga upphandlingar av fordon. Förslaget är nu ute på remiss och vi är naturligtvis beredda att lyssna på remissinstansernas synpunkter."