
Pengar för antimobbningskampanj gick rakt in i privat företag
- P4 Väst och P1-programmet Kaliber kan idag avslöja hur en kampanj som utgett sig för att arbeta mot mobbning samlat in miljontals kronor – men pengarna har gått rakt in i en privat bolagskoncern.
- "Jag tycker det är fruktansvärt beklagligt." säger Veronica Bergström, kommunikationsansvarig på Dala Energi, som är en av många som känner sig lurad av bolagets säljmetoder.
- Ägarna till Svenska Affärskoncept vill inte svara på kritiken från granskningen. I stället skriver de på sin hemsida att de periodvis lägger upp nytt material på sidan, och att de kommer att göra fler filmer och därför även behöver mer sponsorspengar.
Kampanjen Nolltolerans mot mobbning har genom telemarketingbolag samlat in 40 miljoner kronor från kommuner och privata företag. Pengarna skulle bland annat gå till utbildningsmaterial på skolor, men vår granskning visar att dom varken skrivit nytt utbildningsmaterial, eller haft några föreläsningar sedan 2014.
För tre år sedan publicerade de en kort film om mobbning, sedan slutade E-tidningen att komma – och sedan dess har det inte hänt något. Ändå fortsätter de att sälja sponsorpaket.
Lars Wijkmark är vd på kommunala bolaget Edethus, som köpt sponsorpaket för över 30 000 kronor.
– Ja är det på det sättet är det ju bedrövligt, säger han.
Nolltolerans mot mobbning är ett varumärke, som ägs av telemarketingkoncernen Svenska Affärskoncept - och det är också där pengarna hamnat.
Företaget har polisanmälts för sina försäljningsmetoder – men de fall vi känner till har blivit nerlagda eftersom polisen bedömer att det är ett civilrättsligt ärende - alltså ett tvistemål som ska avgöras i tingsrätten. Och vad vi kan se har ingen fortsatt med ärendet dit.
Ägarna till Svenska Affärskoncept vill inte svara på kritiken från granskningen. I stället skriver de på sin hemsida att de periodvis lägger upp nytt material på sidan, och att de kommer att göra fler filmer och därför även behöver mer sponsorspengar.