LARS NORÈN (1944-2021)

Dramatikern och författaren Lars Norén är död

1:07 min
  • Dramatikern, poeten och författaren Lars Norén är död i sviterna av covid-19.
  • Lars Norén var en av Sveriges mest internationellt framgångsrika dramatiker och skrev under 60 år både poesi, skönlitteratur och dramatik.
  • Lars Noréns “En dramatikers dagbok 2015-2019” utkom 2020.

– Han var väldigt öppen för de mörka sidorna, att människorna har ångest och är rädda för döden. Jag tror inte att Norén nödvändigtvis hade mer svärta än någon annan, det finns också mycket hopp och ljus i det han gjort, säger Kulturradions Jenny Teleman till Ekot.

Den första av Lars Noréns omdebatterade dagböcker utkom 2008. En 1680 sidor lång självutlämnande och uppläxande dagbok över åren som varit.

– Han var en av Sveriges största dramatiker, böckerna var en kombination av en absolut vardaglighet på ytan, saker som en person i en stad gör. Läser, handlar, funderar över mat. Samtidigt lyckades han förhöja det och göra det till någonting alldeles allmänmänskligt och poetiskt. Och dessutom med frågorna, vad är meningen, varför finns jag, vem är jag? Stora frågor om gud och filosofi var ständigt närvarande, säger Jenny Teleman om dagböckerna till Ekot.

– Mot slutet så ska man säga att hans pjäser blir avskalade, han skär ned på händelser och på mängden ord som människor behöver säga. Kortfattade pjäser, men inte mindre djupa, säger Jenny Teleman.

Kulturjournalisten Mikael Timm, säger till Ekot att Lars Norén, tillsammans med Bergman och Strindberg var en av de starkast lysande stjärnorna på kulturhimlen.

– Beskedet är överraskande och sorgligt. Han var en så närvarande kraft i svenskt kulturliv, säger han.

Även Dagens nyheters kulturchef Björn Wiman beklagar Noréns Bortgång.

– Det är ytterligare ett oerhört tragiskt bevis på den här sjukdomen, hur den sliter bort folk mitt i livet, säger han till Ekot.

– Han var ett monument i svenskt kulturliv. Det har inte funnit någon större sedan Strindberg. Det som kännetecknar dem är vantrivseln i omgivningens gruppkram. Så fort han blev omtyckt och folk tyckte sig förstå honom, så slet han sig loss, ibland på ganska motbjudande sätt, säger Björn Wiman.

Enligt Wiman låg hans storhet bland annat i att han hela tiden agerade på en slags övertändning.

– Det var en orsak till att han aldrig blev tråkig, säger han.