Recension: Detta är en professionell bedömning. Omdömet som uttrycks är recensentens eget.

Manus: John Krasinski,Scott Beck, Bryan Woods
Skådespelare: Emily Blunt, Cillian Murphy, Millicent Simmonds
Genre: Skräck, drama
Premiär: 11 juni på bio
Betyg: 3 av 5

Schhh...

Ja, det är monstren som hörs där ute, som reagerar på ljud, fruktansvärda odjur med såna där stora käftar med sylvassa tandrader och saliv som droppar, snabba är dom också och hörseln är deras kompass... ger man ifrån sig ett ljud är det kört. I A quiet place så mötte familjen som gömde sig på landet, bommade igen, försökte minimera alla ljud, men behövde medicin till barnen och mat förstås. Men där ute lurade det okända, skrämmande. A quiet place var klaustrofobisk, och det var lätt att känna för den utsatta familjens överlevnadskamp. Filmen blev en stor publiksuccé och drog in bra med pengar. John Krasinski kom med idén och regisserade första filmen, ja det är han som spelade Jim i amerikanska The Office. Han spelade också pappan i familjen, mamman spelades av frun skådespelaren Emily Blunt. Och efter succén ville förstås filmbolaget ha en uppföljare. Nej, nej, sa Krasinski, men så gav han med sig och nu är det biopremiär för uppföljaren som skulle ha haft premiär redan förra året, men skjutits upp av pandemin. Och visst vill man även nu veta hur det ska gå för familjen Abbot i skräckdramat. Uppföljaren är bra, men inte lika bra som ettan, den är välspelad som ett drama, men här visar sig monstren lite för ofta. I alla fall för mig, jag gillar när man får vänta på det som skrämmer, det triggar spänningen.

Björn Jansson
bjorn.jansson@sverigesradio.se