
Recension: Tjajkovskijs Jolanta på Kungliga Operan
- Tjajkovskijs sista opera - den korta sagobetonade Jolanta från 1892 har haft premiär på Kungliga Operan i Stockholm.
- Uppsättningen är en samproduktion med Helikon Opera i Moskva.
- Vår kritiker Per Feltzin menar att uppsättning i sig är tramsig, men musikaliskt är det på topp.
Verk: "Jolanta"
Tonsättare: Peter Tjajkovskij
Plats: Kungliga Operan
De har tack och lov tagit med sig fem ryska solister i huvudrollerna - snabba, eleganta, muskulösa och beroendeframkallande.
Till det dirigenten, amerikanen John Fiore, som får Hovkapellet att låta som en rysk orkester, som får Tjajkovskijs musik att flyga fram, eller kasta omkull oss i stora orkestervågor.
Den korta Jolanta är förvisso mästerlig Tjajkovskij, men inte som Eugen Onegin eller baletterna. Det märkliga är att på urpremiärens kväll i december 1892 fick man också se baletten Nötknäpparen. Då uppskattade man Jolanta mer, men nu är det ju tvärtom. Nötknäpparen är en av de eviga baletterna.
Att Jolanta inte spelas oftare beror på att det är en saga med enkel uppbyggnad och lyckligt snabbt hopsytt slut. Prinsessan Jolanta är blind och hennes far kungen, René, har förbjudit alla att avslöja för Jolanta att hon är blind. Men så kommer en friare, till och med fel friare, och berättar vad det är hon inte kan se. "Varför ger du mig vita rosor hela tiden - jag har ju sagt att jag vill ha en röd..." Och hon undrar vad röd är.
Det är en saga om vad vi menar med de ord vi säger, vad är det vi ser, ser vi samma saker? Och att det som kan göra oss seende igen är kärleken.
Men den här ryska uppsättningen har tramsat till det och menar att vi alla är blinda som ser ner i våra mobiler och den enda som som kan se är den som förlorat synen. De spelar den tillgjort realistiskt utan koppling till sagan.
Tur att musiken är större än så.
Opera i P2 sände premiären och man kan höra den under 30 dagar.
Konstnärligt team: Musik: Pjotr Tjajkovskij, libretto: Modest Tjajkovskij efter pjäsen “Kung Renés dotter” av Henrik Hertz, regi: Sergey Novikov, scenograf: Aleksandr Kupalyan, videodesign: Dmitrij Ivanchenko, kostym: Mariya Vysotskaya, ljus: Denis Enyukov, dirigent: John Fiore.
Medverkande: Stanislav Shvets, Olga Shcheglova, Konstantin Brzhinskiy, Igor Morozov, Dmitry Yankovsky, Jonas Degerfeldt, Lennart Forsén, Klementina Savnik, Vivianne Holmberg och Olga Deputatova.
Kungliga Operans kör & Kungliga Hovkapellet
Spelperiod: till och med 26 oktober 2021
"Jolanta" är en samproduktion med Helikon Opera, Moskva.