
Säsongens bästa lopp – utan Verstappen
Singapore GP. Ett gatulopp och de flesta trodde skulle bli en parad i 62 varv eftersom det är svårt att köra om på trånga gator. De fick rätt och det blev lite trevande. Men bara i halva loppet.
Den andra halvan var säsongens bästa. Och utan att vara taskig skulle nog inte många ha något emot om Max Verstappen och Red Bull då och då har en dålig helg. Skulle ju bara vara bra för spänningen och det är ju bara skoj när vinnaren har ett annat namn.
Innan resan till Asien hade flera hos Red Bull varnat för det här loppet och att de skulle få problem. De fick rätt. Holländarens bil fungerade inte i kvalet och han fick inte köra det sista. Nedputtad till 11:e av Liam Lawson, som bara körde sitt andra lopp och det med en bil som inte är bland de bästa.
Singapore och Max går inte ihop. Den vidskeplige skulle nog säga att det vilar en förbannelse över den dubbla mästaren. Åtta försök att vinna men som bäst bara en andra plats 2018. Kämpade hårt i år och det blev en femteplats. Första icke pallplats sedan Brasilien förra året.
För teamet var det lite pinsamt. Alla höga chefer från Red Bull fanns på plats.
Däremot är Singapore + Ferrari lika med sant. Sebastian Vettell har vunnit två gånger, 2015 och 2019. En lätt skugga låg dock över tyskens andra seger. FIA viskade något och i nästa lopp var man inte lika snabb. Den här gången var det en ren arbetsseger av Carlos ”The Smooth Operator”, som han själv kallar sig, Sainz. Men ingen hos Scuderia glömmer 2017 när Seb och Kimi Räikkönen krockar i första kurvan.
Det var en bra helg för familjen Sainz. Pappa Carlos senior vann med sitt team en Extrem E-tävling på Sicilien. En av förarna är Mattias Ekström.
När säkerhetsbilen kom ut började också det taktiska spelet med däcken. Nästan alla hade startat med de hårda.
Skulle det bli en fördel för Mercedes, som hade fler mediumdäck än de andra? Alla kommer in och byter. Med ett viktigt undantag. Max stannar kvar ute. Man räknade väl med minst en säkerhetsbil till och att då skulle man få en fördel eftersom han klättrat många platser nu medan de andra bytte.
Den som förlorade på bytet var Charles Leclerc. Det var rusningstrafik i depån och hans mekaniker höll fast honom medan andra körde förbi Ferraris garage. Och monegasken förlorade en plats.
Max hörde också till den gruppen. Halkade runt på slitna däck och blev omkörd av den ene efter den andre som hade nya. Varför hade man inte kallat in honom? Gjorde man för en gångs skull ett misstag med taktiken?
Nu blev det istället fyra förare som körde om segern. Och det var helt öppet vem som skulle korsa linjen först.
Nästa spännande och som skulle visa sig avgörande moment var när det blev visuell säkerhetsbil och de bägge Mercedesförarna kom in. Carlos och Charles stannar kvar ute. Antagligen var taktiken att den som vågar vinner.
Och rätt fick man. Den som däremot var nervös var Lando Norris. Russell körde in inte mindre än sex sekunder och ville ha andraplatsen. På vägen till tredje hade han enkelt dragit förbi Charles Leclerc. Lewis hade heller inga problem så det var ett misstag att inte byta däck.
Med några varv kvar sa Carlos att han ville veta avståndet till Lando Norris varje varv. Ville spanjoren ha en marginal och kunde gasa när det behövdes? Svar ja men fanns också en annan anledning. Man skulle faktiskt kunna säga att Carlos också ”körde” för McLaren den här helgen.
Han lät Lando komma så nära, en sekund, så att han kunde öppna bakvingen med DRS-systemet. Men inte för nära. Det i sin tur gjorde att George Russell, som också kunde använda DRS, inte kunde komma ifatt och fick inte en chans att attackera. Inte undra på att de två dunkade varandra i ryggen och skrattade.
George? Han körde precis bakom Norris och andraplatsen såg ut att bli hans. Men han tappade koncentrationen i ett par sekunder och missade en kurva på näst sista varvet. Bakvagnen slog i cementblocken och därmed tog loppet slut.
Trots uppdateringar blev det ingen lyckad helg för Valtteri Bottas, som tvingades bryta. Kanske de nya delarna fungerar bättre på den snabba Suzuka-banan.
För mig är Liam Lawson, som ersätter Daniel Ricciardo hos Alpha Tauri, loppets förare. Bara hans tredje F1-lopp och första gången i Singapore och det blir nionde plats. Ska bli mycket intressant att se vilken bil han kör nästa år. Alpha Tauri eller Red Bull? En av dem blir det.
Vad tyckte de andra förarna om att Max inte hade en chans den här gången? ”De är så långt före oss andra att det här var bara en tillfällig motgång. De kommer tillbaka i Japan nästa vecka”, sa Lewis Hamilton.
Carlos Sainz sa att han inte skulle bli förvånad om de vinner de resterande sju loppen. ”Men Singapore gav oss chansen och vi tog den. Som loppet såg ut visade det också hur spännande ett lopp kan bli när Max inte är med i toppen. Men det är han väl i Suzuka”.
Till det här loppet kom det också nya tekniska direktiv, som bland annat handlade om en gummipackning och framvingar som är flexibla. Red Bulls teamchef sa att det inte påverkade deras bilar.
Fernando Alonso satte ett nytt rekord. Den dubble världsmästaren körde mer än 16 varv och är nu den förste föraren i F1 som kört mer än 100 000 kilometer.
”Det gäller nog antalet km i tävlingar men inte inklusive de som jag kört i träningar, kval eller tester”, säger spanjoren. Bara 2002, första året i F1, var han testförare och körde 40 km. ”Så om man räknar alla varv under alla säsongerna så blir det många kilometer”.
Om man slår ihop allt blir det 1 miljon kilometer i F1? ”Ingen aning men antagligen ja i racerbilar. Jag har testat och kört många varv varje vecka. Off road till exempel. Bara i Dakarrallyt 8 000 plus drygt 10 000 i tester”.
Alonso har också testat och tävlat i IndyCar i USA och WEC, World Endurance Championship, och vann bland annat klassikern 24 timmars-loppet på Le Mans två gångar och vann VM-titeln säsongen 2018/2019. Hur många fler kilometer blir det? ”Får vi se de kommande åren”.
Carlos Sainz sjöng inte till nationalsången när han stod på pallen. Anledningen är lika enkel som underlig.
Spanska nationalsången ”Marcha Real” är en av de äldsta nationalsångerna i världen och en av fyra som saknar sångtext (de andra är nationalsångerna i San Marino, Kosovo samt Bosnien och Herzegovina). Musiken komponerades ursprungligen som ett marschstycke till spanska armén.
Däremot lät den italienska lika underbar som falsk, sjungen av Ferraris lyckliga mekaniker, som vanligt. Men tyvärr ringer inte klockan i kyrkan i Maranello längre. Den präst som hade det som tradition, gick bort för ett par år sedan.