RECENSION - OPERA

Stor urpremiär på Philip Glass opera Circus days and nights på Malmö Opera

3:48 min
  • En nära nog sensationell urpremiär på en opera av Philip Glass – en av de verkligt stora nu levande tonsättarna i världen.
  • ”Circus days and nights” bygger på dikter av Robert Lax om cirkuslivet och är ett samarbete mellan Cirkus Cirkör och dess ledare Tilde Björfors och Malmö Opera.
  • Kulturnytts operakritiker Per Feltzin njuter av en professionaliteten som finns på Malmö opera, hos Cirkus cirkör och hos de många gästerna på scenen.

Opera: Circus days and nights
Tonsättare: Philip Glass
Plats: En samproduktion mellan Cirkus cirkör och Malmö opera. Urpremiär i Malmö.

Det här är Philip Glass på sitt muntraste humör, han är lekfull. Det verkar som att Cirkus Cirkörs grundare och regissören Tilde Björfors förlöst Glass.

”Circus days and nights” har ändå en melankolisk grundton, men den är inte pretentiös. Den bara skildrar ett cirkusliv, som i den här berättelsen är lika med människans liv. En cirkus är som ett mikrosamhälle. En ny stad, en ny dag, en ny föreställning – och sedan packa ner och packa upp.

Det med all sannolikhet världens första cirkusopera, men det finns en teaterhistoria som gränsar till cirkusen. Den tidiga operan i Italien byggde ju på commedia dell'arte figurerna som Harlekin och Pajazzo – det var turnerande teatersällskap, gycklarna. I cirkusvärlden finns akrobaten, jonglören, clownen – typerna, rollerna de spelar. Men också att de efter föreställningen river tältet, bygger om, byter till en annan roll.

Vi har mött dem på torget, i stadsparken eller på det stora fältet som alltid finns i en liten stad.

”Circus days and nights” är som en kollektivroman där ingen har huvudrollen, där alla är lika viktiga. Den här uppsättning visar verkligen vilken otrolig professionalitet som finns på Malmö opera, hos Cirkus cirkör och hos de många gästerna på scenen. Hade inte tänkt att nämna någon, men, en måste jag: Den känsliga och intensiva Minna Weurlander som leder sjumannaorkestern från sitt ackordeon.

Operan bygger på den amerikanske poeten Robert Lax bok ”Circus days and nights” – han skrev den efter att följt den italienskättade amerikanska cirkusfamiljen Cristiani några år efter andra världskriget. Både Glass och Björfors har haft den, så att säga, i bakfickan under lång tid tills de möttes på en privat fest i Malmö och redan där gjorde upp hur det skulle gå till. Operan har en enkel struktur: Cirkusnummer blandas med en gammal Robert Lax som minns och en jämnårig Lax som deltar i cirkuslivet.

Boken och operan är anekdotisk – livet bara glimtar till, livet är glimtarna.

Sveriges Radio P2 - Opera i P2 - spelade in och operan sänds 19 juni 2021. Produktionen kommer gå på turné i Asien, USA och Europa.
I en P2 dokumentär berättar Kerstin Berggren om operans tillkomst.

Libretto: David Henry Hwang och Tilde Björfors baserad på dikter av Robert Lax
Regi och koncept: Tilde Björfors
Scenografi och kostymdesign: Magdalena Åberg, Ellen Ruge och Robert Hvenström
Ljuddesign: Avgoustos Psillas
Kapellmästare: Minna Weurlander
Riggdesign: Saar Rombout
Koreografi: Methinee Wongtrakoon och Simon Wiborn
Cirkusartister: Aaron Hakala, Andreas De Ryck, Beatriz Pantojo, Methinee Wongtrakoon, 
Nikolas Pulka, Peter Åberg och Simon Wiborn
Solister: Elin Rombo, Jakob Högström, Margaux de Valensart och Anton Ljungqvist
Ensemble: Karolina Blixt, Lars Johansson Brissman, Pierre Heault och Susanna Stern.
Musiker: Minna Weurlander, accordeon, Viktor Nordliden, cello, Inga Zeppezauer, violin, 
Blagoj Lamnjov, klarinett, Oscar Fransson, trumpet, Martin Jönsson, bastrombon och Sigvald Fersum, slagverk
Cirkusriggers: Mathieu Grégoire och Saar Rombout