SVT Play på väg att gå om traditionella tv-tittandet

1:59 min

Inom det närmsta året väntas SVT Play gå om kanal ett i tittarsiffror - och när hela tv-branschen är på väg mot en brytpunkt där fler tittar online så tvingar det bolagen att tänka om.

– Det är nog mest streamingtjänster för att jag själv kan bestämma vad jag ska titta på, säger gymnasieeleven Julia, en av alla i den unga generationen som driver på utvecklingen mot online-tittande.

Dramainnehåll som tv-serien Kalifat är exempel på program som lockat storpublik till SVT Play snarare än till tablån, medan På spåret till exempel ger en starkare "här och nu"-känsla i traditionella kanal ett. Två olika sätt att konsumera TV på alltså. Detta säger Jan Helin som är programdirektör på SVT.

– I streamingtjänster söker man mer seriellt berättande, högre form av identifikation, den där typen av ord är viktiga. Förmodligen därför att utbudet är så gigantiskt i streamingvärlden, säger han.

– Det gör att det blir en utmaning för alla TV-bolag att förstå hur vi ska utforma utbudet så att det passar båda de konsumtionssätten.

Discovery+, som tidigare hette Dplay, och Tv4 Play som slog rekord med en 30-procentig ökning i tittartid under 2020, säger till Kulturnytt att de ser samma utveckling.

Inom något år väntas alltså SVT Play gå om kanal ett, vilket gör att man från och med nu slår ihop tittare från online och tablå i statistiken för att få en bättre totaluppfattning om hur många som egentligen tar del av utbudet.

– Det är väldigt viktigt precis i en sådan här brytpunkt där TV-branschen är nu och den illustreras kanske bäst av att SVT Play blir i slutet av det här året eller nästa - i räckvidd mätt - större än SVT 1, säger Jan Helin.

I inslaget hörs även en enkät med pendlare från Göteborg; Matilda, Maria, Gabriel, Anna-Karin och Julia.