Tesla bygger bilfabrik utanför Berlin

11 min
  • I den lilla staden Grünheide öster om Berlin bygger den amerikanska elbilstillverkaren Tesla just nu sin första fabrik på europeisk mark.

  • Fabriken uppförs i rasande takt och när den står klar ska den generera 40.000 arbetsplatser och tillverka en halv miljon bilar om året.

  • Det är den största företagsinvesteringen i före detta Östtyskland sedan återföreningen men kanske ännu större än pengarna är att etableringen skakar om synen på östra Tyskland. Hör Caroline Salzingers reportage, följt av ett samtal med Ekots ekonomikommentator Kristian Åström.

Min pappa väckte mig och sa Silas, Tesla-fabriken ska byggas här, i Grünheide. Låt mig sova, svarade jag, för det kunde ju inte vara sant, säger Silas Heineken.
Då, i november 2019 hade han haft sin youtube-kanal i ett halvår, han visade upp tricks och knep kring familjens egen bil från den amerikanska elbilstillverkaren. Men det pappan sa var sant, kvällen innan hade Teslas VD Elon Musk tagit emot ett pris på en gala i Berlin, och som i förbifarten, inför Tysklands samlade bilindustri-elit, nämnt att man bestämt sig för att bygga sin första europeiska fabrik i Grünheide, en kort cykeltur från Silas Heinekens hem.

När Elon Musk släppte bomben på prisgalan satt borgmästaren i Grünheide som klistrad framför TV:n, han hade fått förhandsinformation om att det som sas där skulle ställa livet i hans lilla stad på ända. Och Arne Christani minns ansiktsuttrycken hos cheferna för Volkswagen, Audi och de andra tyska biljättarna.

Det var inte bara jubel, om man säger så. Det är förstås en enorm utmaning för den tyska bilindustrin att Tesla nu etablerar sig i landet, säger borgmästaren Arne Christiani. Professor Stefan Bratzel leder CAM-institutet för fordons- och mobilitetsforskning vid högskolan i Bergisch Gladbach. Att den mest innovativa elbilstillverkaren i världen kommer hit ÄR dubbelt för Tysklands bilindustri, säger han.

Det är en utmärkelse att en innovativ nykomling söker sig just hit, men samtidigt är Tesla förstås en tagg i köttet, en ständig påminnelse om de tyska biltillverkarnas egna tillkortakommanden, säger Stefan Bratzel.

Sedan tillkännagivande för 18 månader sedan har allt gått snabbt, nästan ofattbart snabbt med tyska mått mätt. (drönarljud) Silas Heineken började filma den tilltänkta platsen från luften varje vecka för sin video-kanal och på hans drönarbilder kan man följa hur fabriken tar form. Tallskogen ger vika för markarbeten innan den 300 hektar stora ytan, likt en mänsklig myrstack, översköljas av febril aktivitet. Idag ser fabriken snudd på färdig ut. Byggnadstakten är också det som har överraskat 14-åringen mest.

Det som brukar ta årtionden i Tyskland sker på så kort tid här, det visar att det går att göra saker fort trots vårt byråkrati, säger Silas Heineken. Att Grünheide-borna knappt tror sina ögon är säkert också för att de bor bara 2 mil från de senaste decenniernas största byggfiasko i Tyskland, Berlins nya storflygplats, som tog 14 år att bygga och som kostade 50 miljarder kronor mer än planerat.

Att uppförandet av Teslafabriken kan gå i ett så rasande tempo beror dels på att området redan var planlagt eftersom BMW hade tankar på att bygga en fabrik där för 20 år sedan , men också på att Tesla tar en enorm risk och använder sig av ett speciellt byggförfarande som få vågat tillämpa på så stora projekt. Fabriken uppförs med stegvisa förhandsgodkännande från myndigheterna, om myndigheterna i slutändan inte godkänner bygget måste allt rivas, på Teslas bekostnad. Förfarandet gör också att Tesla inte kan ta några lån eller få statliga bidrag för fabriken. Det som INTE skiljer sig från det vanliga tillvägagångssätt är kraven som ställs på biltillverkaren, till exempel på skydd av djur och natur i området, försäkrar borgmästaren i Grünheide.

Tesla har fått ombesörja flytten av fladdermöss ur tallarna, ödlor, snokar, till och med flera myrstackar har grävts upp och flyttats. en halvmeter höga staket längs de omkringliggande skogarna ska hindra djuren från att förirra sig tillbaka in på byggarbetsplatsen. Man har också rensat undan gammal ammunition från andra världskriget och flera bomber som britterna lämnade efter sig för 70 år sedan har fått sprängas.

Men sedan intervjun gjordes med borgmästaren i februari har den tyska byråkratin ändå saktat ner det frenetiska byggtempot. Egentligen skulle den första bilen ha rullat ut från fabriken redan i sommar, nu sägs det att premiären har skjutits fram en bra bit in i nästa år. För att inte stjälpas i slutfasen arbetas tillståndsansökningarna nämligen om ännu en gång och dessutom har planerna för vad som ska bli världens största batterifabrik lagts till.

Också Silas Heineken har haft sina duster med regelverk och myndigheter. En dag, när han filmade byggarbetsplatsen tillkallade områdets vakter polisen, och 14-åringen anmäldes för olaga intrång.

På sin video-kanal berättade Silas Heineken om polisanmälan mot honom. Videon spreds snabbt i allt vidare cirklar på nätet och hamnade till slut hos Teslas vd. Elon Musk svarade med tre ord på Twitter, "ok med mig", det räckte för att trumfa byråkratin i hans eget rike. Säkerhetspersonalen drog tillbaka polisanmälan och Silas Heinken har sedan dess tillstånd att låta sin drönare flyga över området två timmar i veckan.

Men synen på byråkrati och regelverk kommer inte vara de enda kulturkrockarna mellan Tesla och Tyskland. Professor Stefan Bratzel vid CAM-institutet i Bergisch Gladbach så gott som räknar med sammandrabbningar de kommande åren, framförallt med de mäktiga tyska fackförbunden.

Elon Musk kommer knappast sky konflikter, men de tyska fackförbunden är också starka, så det kommer att smälla. Men i slutändan kan det leda till ett ömsesidigt lärande, menar Stefan Bratzel; Tesla kanske får ompröva sin syn på fackförbund och kollektivavtal medan facket får inse att anställningstrygghet bara fungerar om man är konkurrenskraftig, säger professorn vid högskolan i Bergisch Gladbach.

När fabriken väl är klar och producerar för fullt ska en halv miljon bilar rulla ut därifrån, varje år. Det innebär 40.000 arbetsplatser i den lilla staden med 8000 invånare. Alla är inte lika entusiastiska över projektet som Silas Heineken. Hela 320 överklaganden har lämnats in mot fabriksbygget. Vissa ortsbor är oroliga för grundvattenförsörjningen, andra inte vill se sitt sömniga hörn av världen förändras. Men borgmästaren Arne Christiani har formulerat vad han menar att fabriken innebär för hans ort. En lottovinst.

Att det blev vi bland 300 intresserade, det är en lottovinst, för nu kommer våra unga inte behöva flytta härifrån när de är färdiga med sin utbildning, nu kan de hitta jobb här, säger borgmästaren Arne Christiani.

Teslas fabrik i Grünheide är den största företagsinvesteringen som gjorts i forna Östtyskland sedan Tyskland återförenades för 30 år sedan. Men kanske ännu större än pengarna är att etableringen skakar om övriga Tysklands syn på den östra landsänden som en fattig utflyttningsbygd utan framtidspotential. Det har Silas Heineken redan märkt när han kommunicerar med andra unga från övriga Tyskland.

När jag säger att jag kommer från platsen där Tesla bygger då märker jag förändringen, säger Silas Heineken. Caroline Salzinger, Grünheide