Vem är teatern till för?

44 min
För svart för Ofelia… För vit för Othello…För benlös för Broadway … För blind för att vara publik … eller som i förra veckan när det ifrågasattes om Carlsson i Hemsöborna kan vara annat än vit? Det talas ofta om teatern som en plats där allt kan hända och där allt är möjligt . Men är det verkligen sant? Och vilka är det som har tillgång till scenen? Det här är några av alla de frågor som diskuteras i dagens Nya Vågen och vi tar avstamp i scenkonstfestivalen ”Festival Normal” som inleds i Umeå på torsdag. Festivalen vill göra upp med våra invanda föreställningar kring vem som egentligen kan vara skådespelare och arrangörerna är trötta på en kulturvärld som likställer det avvikande med amatörism och gör kvalitet till mångfaldens motsats. En av ledstjärnorna för ”Festival Normal” är att tillgänglig teater inte är politisk korrekthet utan en politisk rättighet. I diskussionen medverkar Johanna Salander, konstnärlig ledare vid Ögonblicksteatern i Umeå, teaterkritikern Pia Huss och Johan Bössman, konstnärlig ledare vid Teater De Vill i Stockholm. Veckans krönika levereras av Mikael Timm. Kritikersamtalet utgår från operan ” Elefantmannen” av tonsättaren Carl Unander-Scharin och librettisten Michael Williams, en opera som hade urpremiär på Norrlandsoperan i lördags. Här diskuterar kritikerna Ella Petersson och Anders Sjögren med skådespelaren Camilla Björnehall. Nya Vågen - inte bara om vad som händer på scenen en vecka i oktober. Det handlar om vad som INTE händer på scen årets övriga 51 veckor. Programledare Kerstin BerggrenProducent Agneta Kellgren