Claude Vivier - en evig sökare som efterlämnade många gedigna verk

31 min
Birgitta Tollan följer i Montreal spåren efter den kanadensiske tonsättaren Claude Vivier som brutalt mördades 1983, endast 35 år gammal. Ett hatbrott.

 Claude Vivier är en legend i Kanada, där han levde och verkade. Kanske blir det så när man är mycket begåvad och plötsligt utan förvarning dör. Mitt i livet med så mycket kvar att skapa.

Claude Vivier var homosexuell och blev endast 35 år gammal. Han dog en våldsam död, mördad av en man i sin lägenhet i Paris.

Claude Viver hade fått ett av sina många stipender och hade för andra gången i sitt liv rest till Paris för en tid. Han hade just börjat arbeta med sin andra opera när allt tog slut.

Men kvar finns över 40 kompositioner. Många av dem tematiserar döden, barndomen, kärleken och odödligheten. Claude Vivier attraherades speciellt av den mänskliga rösten. Och av orden. Han skrev själv librettot till sin opera Kopernikus. Inte sällan uppfann Claude Vivier egna ord, och ofta improviseras sången fram. 

Lonely Child, skriven för sopran och orkester, handlar, enligt kompositörens egen utsago, om honom själv. Han föddes 1948 i Montreal i fransktalande Kanada. 1951 adopterades han av familjen Vivier, och fick en katolsk uppfostran. Claude Vivier var besatt av musik sedan barndomen, och som 20-åring startade han sina studier i piano och komposition på Musikkonservatoriet i Montreal. Han fick stipendium och reste till Europa och tillbringade tre år som Karlheinz Stockhausens elev. Åter i Montreal skrev han 1976 det 27 minuter långa verk som många anser vara hans mest formfulländade komposition, Siddharta inspirerad av Hermann Hesses text.

Som 28-åring åkte Claude Vivier för första gången till Asien, fr a till Bali dit han senare åter­vände flera gånger.

-Längst inne är jag ett barn, berättade han producenten Claude CubaynesRadio Canada. På Bali kände Claude Vivier sig som ett barn som hade det svårt med att lära spela landets speciella percus­siva musik. Dessutom fick han uppleva en massa ting som är svåra att för­klara: enkla saker om livet, om kärlek och om att uttrycka sig.

-De här människo­rna rör mycket vid varan­dra och stegvis lärde även jag detta, sa han. Det är inte många som vet om att Balinesisk konst innehåller en poesi som är full av sorg. En sorg som fram­kallas av en djup kär­lek till livet. Dessa balinesiska människor är ex­traordinärt rena, vackra ock älskliga, berättade Claude Vivier.

Asien skulle vara närvarande i alla hans återstående verk.

 

I programmet medverkar kompositören Michael Edward, Montreal, som träffade Claude Vivier när han en gång i gymnasiet repeterade Viviers Pulau Dewata.

 

 

 

 

 

 

Låtlista:

 

ZIPANGU

Claude Vivier

I Musici de Montreal

 

LONELY CHILD

Claude Vivier

M-D Parent Orch Metropol. du Montreal

Dirigent: Walter Boudreau

 

SIDDHARTA

Claude Vivier

Orch Metropol. du Montreal

Dirigent: Walter Boudreau

 

PULAU DEWATA

Claude Vivier

McGill Percussion Ensemble

 

CHANTS

Claude Vivier

Sju kvinnoröster

Dirigent: Lorrain Vaillancourt

 

PIECE POUR VIOLONCELLE ET PIANO

Claude Vivier

Claude Lamothe, cello

Louis-Philippe Pelletie, piano

"Anthology of Canadian Music" 

ACM 36 CD 1-4 (Radio Canada International)