Skrynkliga bebisar ska få folk att rösta: Andreas Liljeheden, Bryssel

3:17 min

Utrikeskrönika torsdag den 16 maj. Bryssel.

Bryssel torsdag.

I dag föds jag. Hur kommer världen jag växer upp i se ut?

Så börjar EU-parlamentets reklamfilm inför EU-valet.

Den visar barn som kommer till världen runt om i Europa.

Från Danmark i norr till Grekland i söder. Mammor med värkar vankar fram i korridorer, ligger i sjukhussängar, skrynkliga nyfödda bebisar på mammas bröst, pappor som gråter glädjetårar och storasyskon med förundran i blicken.

Budskapet är enkelt. Det är barnen i filmen, de nyfödda, som kommer växa upp i det samhälle vi vuxna väljer i dag. Genom vår röst i EU-valet.

För det vad filmen syftar till – att få folk att gå och rösta i valet nästa vecka och det, får man säga, är en ganska otacksam uppgift.

Deltagandet i valet till Europaparlamentet har minskat för varje val som gått, ändå sedan första för 40 år sedan. Då röstade över 60 procent av européerna. Senast för fem år hade den siffran minskat till strax över 40 procent. Ironiskt nog har den trenden gått hand i hand med att EU och särskilt EU-parlamentet fått mer och mer makt.

Det är svårt att få dagens européer engagerade.

Och EU:s institutioner har ju inte heller gjort sig direkt kända för väcka känslor hos medborgarna med konkreta snärtiga politiska budskap. Snarare är väl EU expert på att skapa komplicerade formuleringar kring allehanda mekanismer, strategier, faciliteter, verktyg och gud vet vad, som få vanliga människor orkar bry sig om.

Och att reklamfilmen inför valet dessutom måste vara helt fri från partipolitiska budskap gör det inte lättare att engagera.

Men, trots dessa ogynnsamma förutsättningar så verkar det som att EU:s reklammakare faktiskt har fått till det den här gången.

Eller rättare sagt, den franska regissören, Frédéric Planchon, som de har anlitat. Hans tre minuter långa film om europeiska förlossningar väcker verkligen känslor.

Smärta, lycka, oro och kärlek.

Flera jag pratat med om det här klippet har sagt att de började gråta när de såg den. Jag hade nog gjort det själv också, om det inte hade varit för att jag såg den för första gången på tunnelbanan på väg hem från jobbet och lade band på mig själv. Det är svårt att inte bli berörd.

Och reaktionerna är mestadels positiva på sociala medier där nästan 130 miljoner har sett filmen.

Om det verkligen kommer få fler européer att gå och rösta får vi se men den stora spridningen bådar ändå gott för dem som vill se ett ökat valdeltagande.

Det är 427 miljoner väljare som har möjlighet att rösta nästa vecka. Om du är en av dem är det du som har möjlighet att välja det Europa våra barn ska växa upp i.

Du hittar dina sparade ljud i menyn under Min lista