Att mäta framtiden. Om upphandlingar.

24 min

En stor del av vår offentliga verksamhet styrs genom upphandlingar. Upphandlaren ska inte bara följa upp hur det går, utan också sätta upp regler för hur det ska bli. Hur påverkar det kvaliteten?

I Klippans kommun förbereder upphandlingsenheten en ny beställning av färdtjänst. Det är bara en av många upphandlingar som de har hand om varje år. De samordnar det här arbetet för fyra mindre kommuner och summorna det rör sig om är svindlande en miljard kronor - hälften av vad de här kommunerna får in i skattepengar från sina invånare.

Sedan 90-talet, då Sverige gick med i EES och EU, har regelverket skärpts för hur en upphandling får gå till. Syftet är att motverka korruption och göra systemet mer transparent - men priset är att tjänstemännens handlingsutrymme minskar. Inför varje upphandling måste kommunerna  ställa upp krav som sedan inte går att ändra, och sätta upp en modell för hur leverantörerna ska jämföras med varandra. Om leverantören gör bort sig på ett sätt som inte är formulerat och uppföljningsbart, är det svårt att göra något åt.

Hur används mätandet inom upphandlingar? Och vilka risker medför det för kvaliteten på de upphandlade tjänsterna? De frågorna ställer vi oss i det här programmet, som är den sista delen i Människans måtts serie om offentlig sektor i kölvattnet av New Public Management.

Medverkande:

Emma Rävås, användare av färdtjänst, Lund
Anders Vedin, upphandlingschef, Klippan
Anna Fritzheimer, förvaltningsjurist, Klippan
Mats Bergman, nationalekonom och upphandlingsforskare, Stockholm

Producent: Fredrik Pålsson
Programledare: Fredrik Pålsson och Karin Bromander
Intervjuer: Karin Bromander
Ljudtekniker: Johan Chandorkar
I redaktionen ingår också Olivia Bons och Lisa Karinsdotter Pålsson.

Programmet görs av Umami Produktion.

Musik som spelats i avsnittet

  • 10.58
    Johan Chandorkar Fredrik Pålsson - Människans Mått Signatur
    Kompositör: Johan Chandorkar Fredrik Pålsson
Du hittar dina sparade ljud i menyn under Min lista