Prylarnas pris 2: Bilbranschens mörka hemlighet

I de nya elbilarna går det åt mycket mer så kallade jordartsmetaller än i bensinbilar och vår granskning på plats i Kina visar att utvinningen av de här metallerna orsakar svåra föroreningar där de bryts.
Prylarnas pris finns också på instagram.
Tipsa gärna på prylarnaspris@sverigesradio.se
Vill du veta mer?
Sällsynta jordartsmetaller och elbilar.
Fakta: sällsynta jordartsmetaller finns i alla bilar, de finns framförallt i elektroniken, men även i andra applikationer. Elbilar och hybrider innehåller generellt sett mer jordartsmetaller än en bensinbil. Hur mycket mer beror på modell och vilka tekniska lösningar man valt.
I "The Use of Potentially Critical Materials in Passenger Cars” Chalmers 2012( http://publications.lib.chalmers.se/records/fulltext/162842.pdf ), jämför Klas Cullbrand och Olof Magnusson tre olika Volvobilar. en enkel bensinbil, en topputrustad bensinbil och en hybrid.
Den enkla bensinbilen innehöll: 50 g sällsynta jordartsmetaller, den topputrustade innehöll 251 gram och hybriden 694 gram
De jordartsmetaller som framförallt är vanligare i många elbilar än i bensinbilar är Neodym och dysprosium som ingår i motorer som innehåller permanentmagneter som många elbilstillverkare använder sig av: Tex. Tesla ( https://www.tesla.com/blog/longest-range-electric-vehicle-now-goes-even-farther ), Volvo Cars (källa: mejlsvar presstalesperson Stefan Elfström) och Volkswagen ( https://media.vw.com/releases/1198 ) använder sig av.
Sällsynta jordartsmetaller finns i mycket elektronik, och havsbaserade vindkraftverk men enligt flera forskningsrapporten spås tillväxten i efterfrågan framförallt drivas av omställningen från fossildrivna bilar till elbilar.
Redan idag står bilar för en stor andel av användningen av sällsynta jordartsmetaller. I Europa finns tillexempel lika mycket neodym i bilflottan som i all övrig elektronik. ( http://www.prosumproject.eu/sites/default/files/DIGITAL_Final_Report.pdf )
Vill du veta mer? fortsättning
Vad finns det då för miljöproblem med brytningen: Vi har på plats i Kina granskat brytningen och framställningen av sällsynta jordartsmetaller. Granskningen bygger på såväl vetenskapliga rapporter samt intervjuer med källor.
På grund av att det här är mycket känsliga saker i Kina kan vi inte offentliggöra alla källor. Kontentan är att brytningen av jordartsmetaller är behäftad och har varit behäftad med stora miljöproblem.
Det handlar om radioaktiva föroreningar i inre Mongoliet, samt i större utsträckning andra föroreningar av vattendrag i södra Kina där brytningen sker på en mängd olika platser.
Experter med mycket god insyn i branschen bekräftar att det inte finns några bra system på plats för att övervaka brytningen, det finns fortsatt en stor illegal sektor och det är mycket svårt om inte omöjligt att som köpare försäkra sig om att jordartsmetallerna kommer från säkra källor.
Det är vår bedömning att en biltillverkare som köper komponenter med ursprung i Kina, med mycket stor sannolikhet kommer att ha sällsynta jordartsmetaller i sina produkter som inte utvunnits på ett hållbart sätt.
Många biltillverkare har under en tid arbetat med att se till att mer av deras så kallade konfliktmineraler samt kobolt kommer från hållbara källor. Här finns också certifierade leverantörer. När det gäller jordartsmetaller har arbetet inte kommit alls lika långt.
Det finns ett utarbetat arbetssätt att arbeta med dessa frågor. Sista steget i den här processen är att offentligt publicera en due diligence-rapport. http://mneguidelines.oecd.org/5%20Step%20Framework_A3.pdf#_ga=2.181359072.697298208.1560246307-2068054408.1559744788
Oss veterligen har inget bilföretag publicerat en sådan rapport vad gäller jordartsmetallerna. (Hittar ni någon som gjort det, kontakta gärna oss)
Om man inte genomgått dessa fem steg, kan man som företag inte säga att man har en ansvarsfull hantering av metallerna utifrån OECDs riktlinjer.
mer läsning
Nedan länkar till några av de offentliga rapporter och artiklar som vi använt i vår granskning.
http://lup.lub.lu.se/search/ws/files/43098500/electromobilityMaterialsAndManufacturingEcon.pdf
https://pubs.acs.org/doi/10.1021/acs.est.7b05549
https://www.sciencedirect.com/science/article/pii/S0265931X15301430
https://www.sciencedirect.com/science/article/pii/S0048969716316461