Tupperware-partyn på nätet Och om punken igår och idag

14 min
Vår praktikant Jesper Cederstrand reflekterar kring en ny trend i sociala medier: tipsa om en produkt och tjäna pengar på dina vänner. Nu ökar den här sortens Tupperware-partyn på nätet snabbt. Och Ann Ighe, lektor i ekonomisk historia i Göteborg, diskuterar punken då och nu.

Jesper Cederstrand reflekterar kring en ny trend i sociala medier: tipsa om en produkt och tjäna pengar på dina vänner.

Att utnyttja ett socialt sammanhang för att kränga varor är inget nytt fenomen. I slutet av 1940-talet började företaget Tupperware med direktförsäljning på familjära tillställningar, 1960 kom trenden till Europa. Nu ökar den här sortens Tupperware partyn snabbt - i sociala medier.

Cedestrand refererar en debatt kring det här fenomenet som förs i flera amerikanska tidningar och på bloggar.

Det gruppen Pussy Riot gjorde, var det punk eller performance?

Ann Ighe menar att det är svårt att dra en gräns och berättar att punken alltid arbetat med många och olika uttryckssätt.

De drev skivbolag men också en kompromisslös antikommersialism: Skivomslag märktes med vad man högst skulle betala för dem i en affär utan att bli blåst.