Riddar Blåskäggs borg av Béla Bartók

Här finns inget ljud
Hör Bartóks symbolladdade och mörka enaktare om Judiths möte med den gåtfulle Blåskägg i en föreställning från München med våra svenska stjärnor Nina Stemme och John Lundgren i rollerna.

Nina Stemme och John Lundgren har mötts på scenen flera gånger förut, inte minst som Brünnhilde och Wotan i Wagners Nibelungens ring. Den här förställningen av Riddar Blåskäggs borg spelades in på Bayerska statsoperan i februari i år och dirigeras av ukrainska Oksana Lyniv.

Béla Bartók började arbetet på sin opera 1911 men fick vänta ända tills 1918 på ett första framförande. Bartók hade skickat in verket till ett par tävlingar i hemlandet, men fick omdömen som att operan inte var dramatisk nog eller att den var för mörk. Efter att Bartók haft framgångar med baletten Träprinsen vågade operan i Budapest till slut sätta upp verket.

Librettot skrevs av Béla Balázs, en av Budapests ledande intellektuella vid tiden. Han byggde sin text på en berättelsen om Blåskägg från fransmannen Perraults samling Gåsmors sagor, men parade 1600-talets grymma saga med det gryende 1900-talets fascination för de mänskliga psykets dunkla vrår. Bartók musik suggererar fram de skiftande stämningarna med närmast symfoniska klanger som lånar influenser från både Strauss och Debussy.

Operan börjar med att Blåskägg välkomnar sin nya hustru Judith till sitt hem. Han frågar om hon ångrar sig, ännu har hon en möjlighet att vända om. Men Judith är övertygad om att hennes kärlek ska övervinna mörkret i Blåskäggs borg och övertalar honom att öppna borgens sju låsta dörrar en efter en. Bakom den första finns en tortyrkammare, den andra döljer Blåskäggs vapen, den tredje skattkammaren och den fjärde öppnas mot en underskön trädgård. Men allt är fläckat av blod.

Bakom dörr nummer fem finns Blåskäggs väldiga rike som han stolt förevisar medan dörr sex leder till en sällsam sjö, en sjö av tårar. När den sjunde dörren öppnas skrider Blåskäggs tre tidigare fruar över tröskeln. Var och en representerar en tidpunkt på dagen: morgon, middag och kväll. Judith är natten, den vackraste av dem alla säger Blåskägg och klär henne i en tung juvelprydd mantel. Judith sällar sig till de andra kvinnorna, Blåskägg stannar ensam kvar i mörkret.

Libretto: Béla Balasz.

I rollerna:
Judith – Nina Stemme
Blåskägg – John Lundgren

Bayerska statsoperans orkester. Dirigent: Oksana Lyniv.

Föreställning från 7 februari 2020, Bayerska statsoperan i München.

Programledare: Sara Norling

Musik som spelats i avsnittet

  • 19.04
    Béla Bartók - Riddar Blåskäggs borg
    Nina Stemme (Judith), John Lundgren (Blåskägg), Bayerska statsoperans orkester, Oksana Lyniv (dirigent)
    Textförfattare: Béla Balasz
  • 20.07
    Georges Bizet - Carmen
    Sixten Ehrling, Elisabeth Söderström, Kjerstin Dellert, Busk Margit Jonsson, Kerstin Meyer, Arne Hendriksen, Olle Sivall, Sigurd Björling, Carl-Axel Hallgren, Erik Sundquist, Anders Näslund, Gunnar...
    Carmen
    Textförfattare: Axel Strindberg
    Etikett: Bluebell