Så stärker du immunförsvaret i sommar

20 min
Att ändra vanor kan kännas svårt, men är man tillräckligt motiverad så kan man både lägga till goda vanor och lägga av med en del ovanor. Skulle det kunna stärka motståndskraften mot coronaviruset?

Fysisk aktivitet är en friskfaktor som nästan alltid dyker upp när det handlar om hälsa. Minst 30 minuters pulshöjande aktivitet om dagen för vuxna, och minst en timme om dagen för barn är Folkhälsomyndighetens rekommendation. Svårt att hinna med i vardagen, menar kanske en del. Men frågan är om vi blir mer aktiva på semestern – eller om sommaren är en livsstilsfälla?

Att investera i sin egen hälsa är den här sommaren viktigare än på mycket länge, menar Johan Holmsäter, nationell samordnare för ökad fysisk aktivitet. Han vill att vi inte ska ägna semestern åt passivt hängmattehäng, utan att vi ska passa på att rusta kroppen och därmed immunförsvaret på bästa sätt för att klara av eventuella virusangrepp. Hur vi lever, äter, sover och rör på oss påverkar vårt immunförsvar, som i väntan på ett vaccin är vad vi har att sätta upp mot covid-19.

I programmet hörs: Mia Phillipson är professor i fysiologi vid Uppsala universitet, Mats Lekander, professor i hälsopsykologi, Johan Holmsäter, nationell samordnare för ökad fysisk aktivitet, John Axelsson är professor i experimentell sömnforskning vid Stressforskningsinstitutet.

Musik som spelats i avsnittet

  • 12.09
    Olle Sjöström - På Djupet
    Album: På Djupet
  • 12.14
    Johann Johannsson - The Song About the Hyacinths
    Album: Copenhagen Dreams: Music from the Film
    Bolag: NTOV / Cobraside
  • 12.23
    Olle Sjöström - Corvus Corax
    Album: Corvus Corax
    Kompositör: Sven Olof Sjöström
    Bolag: Label Missing Sverige
  • 12.28
    Olle Sjöström - På Djupet
    Album: På Djupet