Arsilda, drottning av Pontos av Antonio Vivaldi

Här finns inget ljud
Barockspecialisten Vacláv Luks och hans ensemble Collegium 1704 bjuder på ett konsertant framförande av Vivaldis opera ”Arsilda, drottning av Pontos”, ett länge bortglömt mästerverk.

Premiären av operan ”Arsilda, drottning av Pontos” år 1716 i Venedig blev en succé och var ett stort genombrott för Vivaldi som opera-tonsättare. Men Vivaldi var produktiv och snart kom nya mästerverk i operagenren.

Efter Vivaldis död försvann hans musik från repertoaren men under 1900-talet blev han populär igen, framförallt för sina violinkonserter. Arsilda hade med största sannolikhet inte framförts i sin helhet på nästan 300 år när den spelades in och framfördes av gruppen Modo Antiquo år 2001.

Barockensemblen Collegium 1704 har tillsammans med sin konstnärliga ledare, dirigenten och cembalisten Václav Luks, specialiserat sig på tidiga verk. Med den här produktionen av Arsilda i regi av David Radok har man turnerat runt hela Europa. Vi får höra ett konsertant framförande från Rudolfinum, konserthuset i Prag.

Den något snåriga handlingen bygger på att de två tvillingarna Lisea och Tamese är väldigt lika varandra. Därför förstår ingen att kung Tamese egentligen är Lisea i förklädnad. I sin broders ställe regerar hon landet och är i färd med att gifta sig med Arsilda från Pontos och göra henne till sin drottning. Liseas motiv är ädla för Tamese är försvunnen och Lisea fruktar att han är död. Eftersom hon som kvinna inte kan ärva tronen ser hon ingen annan utväg att rädda landet från kaos. Men Tamese som i allra högsta grad lever har kommit tillbaka och tror att hans syster lurat honom. Förklädd till trädgårsdmästare funderar han på vad han ska göra. Liseas tidigare fästman Barzane har precis som Tamese blivit förälskad i Arsilda och planerar en kupp för att kidnappa Arsilda, men Tamese lyckas hindra honom. Till slut avslöjas förklädnaderna och Tamese får sin Arsilda medan Barzane återfår sin känslor för Lisea. Operan slutar lyckligt i med ett dubbelbröllop.

Libretto: Domenico Lalli

I rollerna
Arsilda - Mireille Lebel
Lisea - Aneta Petrasová
Tamese - Fernando Guimarães
Barzane - Kangmin Justin Kim
Cisardo - Abadie Lisandro
Nicandro - Helena Hozová
Mirinda - Lenka Máciková

Dirigent: Václav Luks

Collegium Vocale 1704 (kör) och Collegium 1704 (orkester)

Konsertframförande från 12 november 2019, Rudolfinum i Prag.
Från tjeckiska radion.

Programledare: Niklas Tamm

Musik som spelats i avsnittet

  • 19.04
    Antonio Vivaldi - Arsilda, drottning av Pontos, akt 1
    Mireille Lebel (Arsilda), Aneta Petrasová (Lisea), Fernando Guimarães (Tamese), Kangmin Justin Kim (Barzane), Abadie Lisandro (Cisardo), Helena Hozová (Nicandro), Lenka Máciková (Mirinda), Collegiu...
    Textförfattare: Domenico Lalli
  • 20.05
    Antonio Vivaldi - Arsilda, drottning av Pontos, akt 2
    Mireille Lebel (Arsilda), Aneta Petrasová (Lisea), Fernando Guimarães (Tamese), Kangmin Justin Kim (Barzane), Abadie Lisandro (Cisardo), Helena Hozová (Nicandro), Lenka Máciková (Mirinda), Collegiu...
    Textförfattare: Domenico Lalli
  • 21.02
    Antonio Vivaldi - Arsilda, drottning av Pontos, akt 3
    Mireille Lebel (Arsilda), Aneta Petrasová (Lisea), Fernando Guimarães (Tamese), Kangmin Justin Kim (Barzane), Abadie Lisandro (Cisardo), Helena Hozová (Nicandro), Lenka Máciková (Mirinda), Collegiu...
    Textförfattare: Domenico Lalli