Anders Eliasson – komponerandet som överlevnad

Symfonier, kammarmusik, oratorier; allt komponerat inom helt egna ramar som han kallar "systemet" - pilar, trianglar, tusenåriga tonarter och energilära varvat med antik filosofi. Det enda sättet för Anders Eliasson att överleva är att befinna sig i musiken.
Det gäller att dra fram den hörbara musiken ur tystnaden och inte sitta och jollra. Allt utom musikens egen smak är oviktigt. Som en musikarbetare på femskift fortsätter Anders Eliasson att kommunicera med ”musikhavet” och ”musikängeln”, en potentiell musik i dräktig förväntan, betydligt större än hans egna tankar. Först reder han ut vad som klingar därinne. Ett kärl ska fyllas. Det gäller att dra fram den hörbara musiken ur tystnaden och inte sitta och jollra. Snart börjar musiken spinna och skruva sig efter ”vad musiken själv vill”.
I en intervju i Hufvudstadsbladet i samband med Nordiska rådets musikpris svarade Eliasson så här: ”Det är fullständigt betydelselöst hur jag håller i koppen. Det som är intressant är kaffet jag dricker.” Underförstått: Allt utom musikens egen smak är oviktigt.
En P2 Dokumentär av Mikael Strömberg
Tonsättaren Anders Eliasson gick bort två månader efter att denna P2 Dokumentär sändes.
Musik som spelats i avsnittet
-
14.06Juha Kangas, Österbottniska Kammarorkestern - OstacoliKompositör: Anders 1 EliassonBolag: Caprice
-
14.26Sveriges Radio Symfoniorkester, Manfred Honek, Radiokören, Eric Ericson - Dante AnarcaKompositör: A EliassonBolag: Label Missing
-
14.41Anders (1) Eliasson - Disegno (För Stråkkvartett)Crafoord-KvartettenCanto Del VagabondoEtikett: CAPRICE