Sveriges extrema skolmarknad oroar forskare

Som du kommer få höra i dagens program så varnar forskare från bland annat England och USA för konsekvenserna av vårt nuvarande skolsystem och uppmanar våra beslutsfattare att komma ur den svenska bubblan, och se till vetenskapliga resultat. Den hastigt genomförda friskolereformen verkar inte har lett till bättre skolresultat eller några generella fördelar för samhället som var tanken, utan snarare tvärt om.
Medverkande: Henry M Levin, professor i utbildningsekonomi på lärarhögskolan vid Columbia University, New York. Sabrina Harris, masterstudent från USA, för tillfället vid Stockholms Universitet, Patrik Scheinin, professor i beteendevetenskap på Helsingfors Universitet. Sandra McNally, professor i nationalekonomi på London School of economics. Lisbeth Lundahl, professor i Tillämpad utbildningsvetenskap vid Umeå Universitet. Karolina Parding, docent i arbetsvetenskap, Luleå Tekniska Universitet. Bo Malmberg, professor i kulturgeografi vid Stockholms Universitet. Monica Hansson, högstadielärare på Årstaskolan i Stockholm
Niklas Zachrisson
Vetenskapsradion
vet@sverigesradio.se