Vilka konsekvenser får Nils Horners död?

35 min
Sista samtalet med Nils HornerFör första gången har en SR-medarbetare dödats i tjänsten och vi ägnar naturligtvis en stor del av veckans program åt mordet på Nils Horner och betydelsen av utrikesjournalistik även i världens farligaste hörn. I snitt dör två journalister i tjänsten varje vecka. I år har hittills 22 reportrar dött. Journalister som bevakar krig och konflikter har i allt större utsträckning blivit måltavlor. Agneta Ramberg rekryterade Nils Horner till Sverige Radio och fick också motta dödsbudet i ett fruktansvärt telefonsamtal. Är journalistiken värd risken?Mordet på Nils Horner har redan fått konsekvenser. Flera redaktioner har blåst av planerade resor till Kabul. Men vad får det för mer långsiktiga konsekvenser? Är det rimligt att fortsätta utsätta enskilda reportrar för de enorma risker som det innebär? Lars Truedson har pratat med några personer med stor erfarenhet av livsfarlig journalistik. Nils Horner var den ende som tog sig an damenNär mordet på Nils Horner blev känt fanns några personer som blev väldigt känslomässigt berörda men som vi inte hört så mycket från de är dagarna: de tolkar och "fixare" som Nils arbetade med runt om i Asien. Men en av dem hörde av sig till Sveriges Radio och hade en historia hon ville berätta, om hur Nils Horner var som reporter - och framförallt som människa. Reporter Lars Truedson. Fri bloggare eller köpt fruktdrycksförsäljare?I början av året lanserade fruktdryckföretaget Proviva en kampanj mot "hälsostress" med slogan "Det räcker" och knöt sedan till sig den populära skådespelerskan Mia Skäringer. Hon bloggar hos företaget - men skrev också en debattartikel med samma budskap i Aftonbladet. Underrubriken är ”Nu räcker det”. Det har varit mycket debatt om hur mycket av det här som var avsiktligt. Men det blev definitivt bingo för Proviva. Aftonbladet berättade aldrig för sina läsare dock att Mia Skäringer var avlönad bloggerska på dryckföretaget Proviva. Och att citatet av Mia Skäringer som lyfts upp i layouten - Nu räcker det - är ganska likt sloganen Det räcker som används för Provivas kampanj mot hälsostress. Tonchi Percan har tittat närmare på den här historien.