Stil Special – resor, rosor och andra utflykter i modevärlden

55 min
Utan trädgårdar med blommor, blad och buskar skulle vi inte ha några modeskapare. De flesta, från Christian Dior till Walter Van Beirendonck, har ett mer eller mindre innerligt förhållande till just naturen som färgat av sig på deras design. I veckans STIL-special (den andra av två) har vi därför samlat ihop några höjdpunkter från våra olika resor som vi gjort under åren med STIL, där vi stuckit ned fingrarna i jorden, näsorna i rosor och tittat på plagg (och parfymer) som de inspirerat.

Staden Grasse i södra Frankrike kallas inte för inte för ”världens parfymhuvudstad”. Här växer rosor, jasmin, lavendel och iris som i en skål, skyddade från vindar som sveper in från både havet och bergen. Dit reste vi för att se – och berätta om – när rosen ”centifolia”, eller ”hundrabladsrosen”, skördas, fortfarande för hand som förr i tiden. Modehuset Chanel äger till exempel egna rosenodlingar i Grasse, där just denna rosensort används till den mest koncentrerade, och därmed exklusivaste, formen av doften Chanel No 5. Fabriken där den tillverkas besökte vi också.

Även den franske modeskaparen Christian Dior älskade rosor, särskilt de som växte vid hans barndomshem i staden Granville, i Normandie. Dit reste vi för att se det hus och den trädgård som kom att inspirera till världens mest kända klädkollektion som skulle styra modet mot en helt ny riktning, i flera avseenden, 1947. Populärt kallas den för ”The New Look”, men ursprungligen hade den namnet ”Corolle”, blomkrona.

Vi har också rest till en trädgård i Provence som idag räknas till ”de mest anmärkningsvärda” i Frankrike. Den anlades av Nicole de Vésian, en kvinna som länge arbetade för det franska modehuset Hermès, där hon designade linne, läder, hattar och silver. Men sedan blev det blommor och blad för hela slanten. La Louve heter den idag världsberömda trädgården. Dessutom har vi varit i Paris där vi tittat på den franske modeskaparen Yves Saint Laurents arkiv. En man som älskade sin trädgård i Marrakesh, Jardin Majorelle, så mycket att han lät sin aska spridas där. I Wien har vi studerat en tavla av den österrikiske konstnären Gustaf Klimt, vars organiska mönster och färger fortsätter att inspirera modeskapare. Den senaste att använda sig av hans verk var för övrigt den nyligen så tragiskt bortgångna amerikanska modeskaparen L’Wren Scott, vars höst- och vinterkollektion 2013/2014 var en hyllning till just Gustaf Klimt. Och så har vi träffat belgiske den modeskaparen Walter Van Beirendonck, vars senaste herrkollektion är en hyllning till hans trädgård.

Eftersom alla reportage i programmet är repriser från Stils arkiv förekommer uppgifter som i dagsläget inte längre stämmer. Vi ber om ursäkt för det.