Musikens relation till kvinnokroppen

35 min
I serien "Musik och kropp" möter du tonsättaren Marie Samuelsson och danska komponisten och sångerskan Trinelise Væring. De tillhör en rar skara, nämligen kvinnliga tonsättare.

De som har kvinnokropp har fortfarande en underordnad position vid utbildningarna i komposition. Föreningen Svenska Tonsättare har 18 procent kvinnor. Bland Musikaliska Akademins svenska ledamöter är kvinnorna knappt 28 procent. Vid Musikhögskolan i Stockholm studerar 12 kvinnor och 26 män. Vid Högskolan för scen och musik i Göteborg är siffrorna 9 män och 4 kvinnor. Vid jazz- och rocklinjen på Musikhögskolan i Örebro studerar 14 män och 2 kvinnor.

Marie Samuelsson är tonsättare och hon har fått Bo Wallnerpriset och Kurt Atterbergpriset. Om henne har skrivits: ”En av Sveriges mest mystiska samtidsminimalister” och ”När Samuelssons orkestermusik är som bäst är den vacker men skrämmande, månghövdad som en hydra.”

Som punkmusiker i gruppen Elegi under 1980-talet var hon en av de kvinnor som kraftfullt tog sig både ton och plats på musikscenerna.

– Jag letar efter vad kvinnans kraft skulle kunna vara inom ljudande musik. Faktum är att jag arbetar i en konstform där det hittills funnits väldigt få kvinnor, säger Marie Samuelsson, som vill bryta sig loss från samhällets begränsande, oskrivna normer och regler om hur en kvinna skall bete sig. Underordning och underdånighet är inget för henne. För att finna en musikalisk drivkraft knyter hon an till den kvinnokraft som hennes kvinnliga släktingar haft.

– Varför är kvinnokraften så undanträngd i vår kultur, frågar sig Marie Samuelsson och letar i gamla myter och bilder.

Violinkonserten Bastet Solgudinnan är inspirerad av den egyptiska myten om Bastet, dotter till solguden Ra och barnens beskyddare och vän. Hennes Fear and Hope för orkester är komponerad till demokratikämpen Aung San Suu Kyi i Burma/Myanmar. Operan Jorun orm i öga skrev Marie Samuelsson tillsammans med författaren Kerstin Ekman.

– Operan handlar om kvinnors födande och kvinnors sexualitet i utvidgad bemärkelse, att vi inte enbart är objekt utan tänkande varelser, säger Marie Samuelsson.

– Jag har en kropp som har och har haft speciella upplevelser och erfarenheter av emotioner, strukturer, normer och stereotyper. Det är svårt att ringa in, men det har naturligtvis påverkat min musik att jag är kvinna.

– Samtidigt är det väldigt härligt att vara tonsättare och sitta och skriva musik. Det är nästan genusbefriat! Jag möter andra av olika kön. Det kan vara medmusikanter eller de som spelar min musik, säger tonsättaren Marie Samuelsson i programmet.

Dagens Nyheters recensent kallar violinkonserten Bastet Solgudinnan vansinnigt vacker ”där solostämman uppstår som en gåtfull ljusreflex ... Ett sfinxartat väsen som i Anna Lindals händer blir allt mer lockande och mångtydigt allteftersom konserten expanderar”.

Trine-Lise Væring är dansk sångerska, komponist och textförfattare inom jazz och rock/pop. Sedan starten av 1990-talet har hon gett ut nio cd-skivor. På sex av dem är hon kapellmästare, sångare, kompositör och arrangör. På de första plattorna sjöng hon jazz med sin make, jazzmusikern Fredrik Lundin, och de svenska jazzmusikerna Bobo Stenson och Palle Danielsson.

Men så plötsligt gav hon 2008 ut cd:n Lystfisker. På omslaget poserar Trinelise Væring med bara ben endast iklädd en Fendergitarr av typen Telecaster. Hon gör ett lappkast från sofistikerad jazz till kvaltetspop och rock.

– Det finns en massa dogmer inom jazzen vad gäller improvisation. Jag stod på scen och sjöng i början och i slutet av varje låt och däremellan spelade killarna sina solon, säger Trinelise Væring i programmet.

Hon ville skriva egna sånger, berätta dem på sitt modersmål, spela elgitarr och ha ett tyngre beat. Improvisation är inget mål i sig för henne.

– Rockmusik är mer taktil. Jag älskar dess grovhet och var trött på jazzens elegans. Med elgitarren får jag en mer fysisk, kroppslig känsla och jag är mitt inne i bandet istället för att vara frontfigur. Det är kul att vara ”one of the boys” och vara sysselsatt när de andra spelar solo istället för att sitta på en stol och vänta på min tur, skrattar Trinelise Væring.

2011 gav hon ut cd:n Umanérlig där hon själv smakfullt sitter nästan naken på omslaget. Hennes låttexter finns skrivna på den bara huden.

– Min idé med att ha orden målade på min hud kommer ur tanken att du kan se att språket också kommer ur kroppen, säger Trinelise Væring.

– En video som gjordes i samband med plattan Umanérlig blev först försedd med en varning av YouTube. Det var låten Lille StripperLilla Strippa, som gav upphov till rabaldret och iTunes vägrade skriva ut titeln på hennes låt, som kallades Lille St…...

Trinelise Væring arbetar nu med Fredrik Lundin i Offpiste Gurus. I projektet Oh Purity, som är både musik och film, samarbetar hon med Jonas Berg och de norska Barokksolisterna. Hon är nominerad till det danska Gaffa-priset som Årets kvinnliga artist med motiveringen: ”Kombinationen av de djupt fascinerande kompositionerna/sångerna och det kompetenta uppträdandet gör Oh Purity till en i danska sammanhang unik utgivning”.

Musik som spelats i avsnittet

  • 12.03
    Billie Holiday, Harry Edison, Ben Webster, Jimmy Rowles, Barney Kessel, Red Mitchell, Alvin Stoller - Body And Soul
    Album: Holiday For Lovers
    Kompositör: Johnny Green
    Bolag: Verve
  • 12.04
    Oh Purity, Joakim Milder - It Wasn't You
    Album: Oh Purity
    Kompositör: Jonas Berg
    Bolag: Gateway Music
  • 12.06
    Marie Samuelsson - Lufttrumma 3
    Tuomas Ollila, Norrköpings Symfoniorkester
    Air Drum
    Etikett: Phono Suecia
  • 12.09
    Samuelsson, Marie - Bastet Solgudinnan
    Kungl Filharmoniska Orkestern (Stockholm)/Rondin, Mats
    P2 Live Klassiskt: Tonsättarweekend Med Marie Samu
  • 12.18
    Samuelsson, Marie - Fear And Hope
    Kungliga Filharmonikernas Orkester, Stockholm/Rondin, Mats
  • 12.22
    Marie Samuelsson - Jorun orm i öga
    Monica Danielson M Fl David Björkman, Dir
    Textförfattare: Kerstin Ekman
  • 12.26
    Marie Samuelsson - Rotationer
    Hannu Lintu, Helsingborgs Symfoniorkester
    Air Drum
    Etikett: Phono Suecia
  • 12.30
    Elegi (Sv) - Mat
    Album: Ståkkhålmsjävlar
    Kompositör: Anna-Pia Kutzner, Marie Samuelsson
    Bolag: Mnw
  • 12.33
    Marie Samuelsson - Fanfar till livet
    Gävle Symfoniorkesters Brass
  • 12.38
    Trine-Lise Vaering, Bobo Stenson, Mads Vinding, Alex Riel - The Shifting Of The Winds
    Album: In So Many Words
    Kompositör: Fredrik Lundin
    Bolag: Stunt
  • 12.43
    Trinelise Væring - Far mor og børn
    Kompositör: Trinelise Væring
    Bolag: Word For Words Records
  • 12.46
    Trinelise Væring - En Kærlig Hånd
    Kompositör: Trinelise Væring
    Bolag: Word For Words Records
  • 12.52
    Trinelise Væring - Lille Stripper
    Kompositör: Trinelise Væring
    Bolag: Word For Words Records
  • 12.55
    Oh Purity, Joakim Milder - Shadowdancing
    Album: Oh Purity
    Kompositör: Jonas Berg
    Bolag: Gateway Music
  • 12.58
    Oh Purity, Joakim Milder - No Offence
    Album: Oh Purity
    Kompositör: Trine-Lise Vaering
    Bolag: Gateway Music