Så talade Strauss 1 - Gåtan Richard Strauss

46 min
I del 1 porträtteras den yngre Richard Strauss, kompositören med framgångarna men också de många motsättningarna i Strauss väsen. Progressiv och traditionalist på samma gång.

Dessutom ringer Johan Korssell upp världens främsta lyriska Strauss-sopran, Renée Fleming.

Richard Strauss
(1864-1949) har skrivit in sig i musikhistorien med tunga bidrag lika mycket till orkesterlitteraturen som till operarepertoaren. Salome, Elektra och Rosenkavaljeren tillhör de yppersta mästerverken bland 1900-talets operor och Strauss symfoniska dikter (Don Juan, Till Eulenspiegel, Also sprach Zarathustra m. fl.) fortsätter att vinna ny publik till den klassiska musiken.

Vid förra sekelskiftet tillhörde Strauss de mest radikala krafterna inom musiken, av publik och kritik betraktades han som ”avantgardist”. Men efter Elektra (1909) kom Strauss att göra helt om, och hans musik blir mer traditionell ofta nostalgiskt tillbakablickande.

Allt Strauss gjorde var emellertid inriktat på publiken, om musiken uppfattades som progressiv eller traditionell var för honom ointressant. Dessutom var det alltid ämnet som fick bestämma den musikaliska stilarten.

Vidare kan man som dirigenten och musikvetaren Leon Botstein beskriva Richard Strauss som en senromantiker skeptisk till genikulten. Han såg sig hellre som musikalisk hantverkare. Alltså, ett exempel på en väldigt oromantisk inställning - en attityd som helt säkert bidragit till missuppfattningarna kring Strauss. Det klangliga överdådet i hans musik tycks omöjligt att få ihop med en sådan genomsaklig syn på musikskapandet.

Strauss-biografen Michael Kennedy, som liksom även Leon Botstein medverkar i första delen av serien, menar t o m att Strauss alltid var konservativ även i sina mest experimentella verk. Detta mot bakgrund av Strauss uppväxt där hans horn-spelande far Franz inpräntade sina musikaliska värderingar på sonen. Idealen var klassiska med Mozart som förebild. Richard Strauss kom dock att på en väsentlig punkt trotsa sin far när han lade till Richard Wagner bland idolerna. Wagner var en tonsättare som pappa Strauss hatade, och som på inget sätt kan inordnas i de klassiska ideal som Franz Strauss predikade. Dirigenten Hans von Bülow jämställde senare Strauss begåvning med just Wagners och kallade den yngre tonsättaren för Richard den tredje. Men varför inte Richard den andre? Nja, det kunde inte finnas en Richard den andre efter Wagner menade von Bülow.  

P2 dokumentär i två delar av Johan Korssell.

Musik som spelats i avsnittet

  • 14.00
    Richard Strauss - Also Sprach Zarathustra (Op 30)
    Giuseppe Sinopoli, New York Philharmonic, Glenn Dicterow
    Etikett: Dgg
  • 14.03
    Richard Strauss - Eine Alpensinfonie (Op 64)
    Daniel Harding, Saito Kinen-Orkestern, Philippe Tondre, Gabor Tarkövi, Radek Baborak
    Eine Alpensinfonie
    Etikett: Decca
  • 14.12
    Richard Strauss - Der Rosenkavalier
    Christian Thielemann, Renée Fleming, Diana Damrau, Irmgard Vilsmaier, Sophie Koch, Jane Henschel, Jonas Kaufmann, Wolfgang Ablinger-Sperrhacke, Wilfried Gahmlich, Franz Grundheber, Franz Hawlata, T...
    Der Rosenkavalier
    Textförfattare: Hugo Von Hofmannsthal
    Etikett: Decca
  • 14.15
    Richard Strauss - Morgen (Op 27:4)
    Renée Fleming, Jeffrey Tate, English Chamber Orchestra (London)
    The Beautiful Voice
    Textförfattare: John Henry Mackay
    Etikett: Decca
  • 14.19
    Richard Strauss - Elektra
    Georg Solti, Wiener Philharmoniker, Birgit Nilsson, Marie Collier, Regina Resnik, Gerhard Stolze, Tom Krause, Margareta Sjöstedt, Margarita Lilowa, Pauline Tinsley, Jane Cook, Felicia Weathers, Mau...
    Elektra
    Etikett: Decca
  • 14.21
    Richard Strauss - Serenad För 13 Blåsare Op 7 Ess-dur
    Francois Leleux, Ensemble Paris-Bastille
    Francois Leleux - Richard Strauss
    Etikett: Sony
  • 14.23
    Richard Strauss - Salome
    Giuseppe Sinopoli, Cheryl Studer, Leonie Rysanek, Marianne Rörholm, Clemens Bieber, Horst Hiestermann, Bryn Terfel, Ralf Lukas, Peter Maus, Karl-Ernst Mercker, Warren Mok, Uwe Peper, Klaus Lang, Wi...
    Salome
    Textförfattare: Oscar Wilde
    Etikett: Dgg
  • 14.26
    Richard Strauss - Guntram
    Eve Queler, Ungerska Statsorkestern (Budapest), Ilona Tokody, Tamara Takacs, Reiner Goldberg, Janos Bandi, Attila Fülöp, Istvan Gati, Pal Kovacs, Sandor Solyom Nagy, Jozsef Gregor, Tamas Bator, Jan...
    Guntram
    Textförfattare: Richard Strauss
    Etikett: Columbia
  • 14.38
    Gustav Mahler - Symfoni Nr 2 c-moll
    Rafael Kubelik, Edith Mathis, Norma Procter, Bayerska Radions Symfoniorkester (München)
    Symphonie No 2
    Textförfattare: Gustav Mahler,Nr 9,Friedrich Gottlieb Klopstock
    Etikett: Dgg
  • 14.42
    Richard Strauss - Ein Heldenleben (Op 40)
    Richard Strauss, Bayerisches Staatsorchester (München)
    Strauss Conducts Strauss
    Etikett: Dgg
  • 14.46
    Richard Strauss - Daphne
    Karl Böhm, Hilde Güden, Rita Streich, Erika Mechera, Vera Little, Fritz Wunderlich, James (1) King, Kurt Equiluz, Paul Schöffler, Hans Braun, Harald Pröglhöf, Ludwig Welter, Wiener Staatsopernchor,...
    Daphne
    Textförfattare: Joseph Gregor
    Etikett: Dgg
  • 14.48
    Richard Strauss - Der Rosenkavalier
    Georg Solti, Wiener Philharmoniker, Régine Crespin, Helen Donath, Emmy Loose, Yvonne Minton, Anne Howells, Luciano Pavarotti, Murray Dickie, Herbert Prikopa, Kurt Equiluz, Anton Dermota, Otto Wiene...
    Der Rosenkavalier
    Textförfattare: Hugo Von Hofmannsthal
    Etikett: Decca
  • 14.53
    Richard Strauss - Der Rosenkavalier: Valssvit (Akt 1 & 2)
    Richard Strauss, Berliner Staatskapelle
    Strauss Conducts Strauss
    Etikett: Dgg
  • 14.55
    Richard Strauss - Ariadne Auf Naxos: Del 2 (Operan), "Grossmächtige Prinzessin...Noch Glaub Ich"
    Natalie Dessay, Antonio Pappano, Covent Garden-Operans Orkester (London)
    Strauss "Amor" - Opera Scenes & Lieder
    Textförfattare: Hugo Von Hofmannsthal
    Etikett: Virgin Classics