Kan man lita på vad som sägs om hälsokosten?

20 min
Förra året spenderade svenskarna nästan tre miljarder kronor på produkter som ska ge en bättre hälsa, bland annat olika typer av kosttillskott. Men marknadsföringen kring många häsoprodukter är minst sagt tveksam, ur ett vetenskapligt perspektiv. Därför kommer nu EU med nya regler som ska skärpa kraven på vad man egentligen får påstå om hälsokostprodukter och livsmedel över huvud taget.

Hälsokostbranschen har blivit en miljardindustri, men många stoppar i sig såna här kosttillskott helt i onödan, enligt forskare. Får man i sig för höga halter av vissa mineraler och vitaminer så kan det till och med vara farligt för hälsan istället.

De nya EU-reglerna som träder i kraft i slutet av maj gör att man inte längre kan komma med vilka påståenden som helst om vilka effekter hälsokostprodukter har, påståendena måste ha vetenskapligt stöd. Livsmedelsverket välkomnar den nya lagstiftningen som man hoppas dels ska sanera en bransch med alltför många oseriösa produkter, och dels underlätta för konsumenterna att slippa bli lurade.

Kritiken från hälsokost- och livsmedelsindustrin är dock hård. De nya reglerna riskerar att förvirra för konsumenterna istället, menar branschen som anser att EU går för hårt fram.

I reportaget får vi bland andra höra Ingrid Atteryd, VD för Svensk Egenvård, Alicja Wolks, professor i nutritionsepidemiologi på Karolinska Institutet, Petra Bergkvist, statsinspektör vid Livsmedelsverket och Anita Laser–Reuterswärd, nutrionist och även hon vid Livsmedelsverket.