Skyhöga stilettklackar och astronomiska priser – varför har klackar och skopriser skjutit i höjden?

54 min
10 centimeter, 12 centimeter, 15 centimeter. 3 000 kronor, 5 000 kronor, 8 000 kronor. I modepressen har internationella kändisar länge och självklart talat om sina ”Manolos” eller sina ”15 centimeters Louboutins”. Kommentarer som signalerat att de inte bara bemästrar en avancerad balansakt, utan även gör det i skor av rätt märke. Men idag svajar många av oss högt ovan marken i märkesskor med skyhöga klackar för astronomiska priser. I veckans STIL tar vi en titt på hur, och varför, både klackar och priser på skor har skjutit i höjden.

Man skulle kunna påstå att högklackade skor idag har ersatt den omsusade väskan när det gäller att markera stil och status. Att kunna namnet på skodesigner är idag självklart för många modeintresserade. Nya böcker om både skor och designer publiceras ständigt (bara nu till våren är minst fyra stycken på gång, om än på engelska). Och London Design Museum firar den franske skodesignern Christian Louboutins 20-åriga karriär med en stor utställning, mellan 1 maj - 9 juli. Det är för övrigt en man med hängivna beundrare. Den amerikanska författarinnan Danielle Steele är en storsamlare av hans skor, hon har 6 000 par. ”Kvinnor har en sorts köttslig relation med sina skor”, som Christian Louboutin säger. Det gör han i dokumentärfilmen God save my shoes, som försöker gå till botten med vad fascinationen vid höga klackar egentligen handlar om. Vi har pratat med filmens regissör, Julie Benasra, som i sin tur har samlat ihop en uppsjö av personer: designers, modehistoriker, läkare, skosamlare, sexologer och psykoanalytiker, som alla har sina (mer eller mindre udda) teorier kring fenomenet höga klackar. Vi har också pratat med personerna bakom det holländska skomärket United Nude. Dessutom får vi handfasta tips av en skomakare om hur man bäst tar hand om sina skor för att öka deras livslängd. Och så har vi besökt en av Sveriges få strumpfabriker som ligger i Malmö.

Veckans gäst är Ingrid Giertz Mårtenson, rådgivare för Centrum för Näringslivshistoria i Stockholm och före detta vd för Svenska Moderådet.