Retoriska figurer i klassisk musik

- Vi använder retorik varje dag, säger Daniel Harding och konsten att övertyga behöver inte vara verbal som att försöka få komma in i på en filmvisning fast du är fem minuter sen. Den kan också vara ordlös som på teatern med gester av olika slag. På samma sätt finns det retorik inom musiken.
Ännu in på sent 1700-tal var den centrala idén att musiken skulle gestalta det som en text berättade. Harding exemplifierar med Fiordiligis aria "Come scoglio" ur Mozarts opera "Cosi van tutte" och med Mozarts 41 symfoni i C-dur, även kallad "Jupitersymfonin".
Det här är det första programmet i en serie av sådana här i P1 som handlar om rum där musiken möter annan konst och vetenskapen. Det är en radioserie i samma anda som äger rum på SR:s konserthus Berwaldhallen under säsongen 2014/2015 som Daniel Harding har tagit initiativ till.
Producent och programledare Berit Nygren.
Av upphovsrättsliga skäl är musiken i det nedladdningsbara avsnittet kraftigt förkortad.
Musik som spelats i avsnittet
-
10.46Wolfgang Amadeus Mozart - Cosi Fan Tutte: Nr 14, Akt 1, "Temerari Sortite Fuori Di Questo Loco...Come Scoglio"Miah Persson, Sebastian Weigle, Svenska Kammarorkestern (Örebro)Un Moto Di GioiaTextförfattare: Lorenzo Da PonteEtikett: Bis
-
10.50Wolfgang Amadeus Mozart - Symfoni Nr 40 g-moll Kv 550John Eliot Gardiner, English Baroque Soloists (London)Symphonies Nos.40 & 41 "Jupiter"Etikett: Philips