Aleister Crowley – en magisk mästare på marknadsföring (av sig själv)

Aleister Crowley var långt före hårdrockband med att kalla sig själv för ”The great beast 666”, det vill säga det stora vilddjuret, från Uppenbarelseboken i Bibeln. Och även om han inte var först med att nyttja droger, så var han synnerligen såld på sin last. Han testade det mesta – mycket och ofta – och skrev 1922 den uppmärksammade boken Diary of a Drug Fiend, ungefär ”en drogentusiasts dagbok”. Och så var han inne på magi, eller ”magick” som han själv kallade det för. Aleister Crowley kallade sin filosofi för ”Thelema”, det är grekiska för vilja. För att utvecklas till sin fulla kapacitet måste människan ta reda på vad hon verkligen vill – och göra det, oavsett vad andra tycker. Genom att sätta individen i fokus kan man kanske säga att Aleister Crowley var en föregångare till dagens många självhjälpsgurus, som menar att det finns bara en person som har ansvaret för ens framgång och lycka – en själv.
Han var långt ifrån den ende som ägnade sig åt det ockulta kring sekelskiftet mellan 1800- och 1900-talet. Men han var tveklöst den som märktes mest. Han hävdade med bestämdhet att han kunde gå nerför en gata, klädd i guldkrona och röd mantel, utan att någon såg honom. För ändamålet hade han skapat en sorts transdans, som gärna utförde på ett av dåtiden hippa restauranger i London, Café Royal.
I veckans program berättar vi inte bara mer om honom, vi har även rest till Göteborg där vi tagit en titt på trollande komikerna Carl-Einar Häckners scengarderob. Dessutom har vi talat med smyckesdesignern Märta Larsson om vitsen med stora ringar. Och så har vi mött författarna till boken Blod, eld, död: en svensk metalhistoria – Ika Johannesson och Jon Jefferson Klingberg som berättar om varför Aleister Crowley kan jämföras med marijuana, en inkörsport till tyngre grejer.
Veckans gäst är Carl Abrahamsson, förläggare och författare.