Etikkaos och väder-lek

35 min
Chefredaktörerna som säljer sin smakI livsstils- och modetidningarna guidar redaktörerna med sin kunskap och sin goda smak varje månad hundratusentals läsare genom modedjungeln. De bevakar modebranschen. Men samtidigt samarbetar flera av chefredaktörerna för dessa tidskrifter med företagen som de skriver om för att sälja deras produkter. Mattias Stjernqvist har granskat en del av tidskriftsbranschen som där man knappt verkar reflektera över etiska principer och undrar vad som händer med förtroendet för modejournalistiken när det är köpta redaktörer som säger vad du ska ha på dig i vår. Fotolagen mosas av lagrådetI veckan kom de höga juristerna i lagrådet med sitt utlåtande om det omdiskuterade förslaget till lag om kränkande fotografering. Lagrådet var mycket kritiskt och tog upp flera av de aspekter som kritiker från bland annat mediebranschen tidigare framfört. Journalisten och debattören Nils Funcke anser att det nu måste utredas alternativ. Uppsjö av larmrapporter om nya medierDen senaste tiden har det kommit en uppsjö av forskningsrapporter och undersökningar som avhandlar hur vi påverkas av sociala medier och smartphones. Resultaten i de här larmrapporterna är ofta skrämmande - enligt en forskare blir vi mer stressade, enligt en annan undersökning mindre benägna att hjälpa hemlösa. Men varför fascinerar de medier så mycket? Och vad och vilka är det som egentligen ligger bakom de här budskapen? Vi bad vår reporter Mikael Funke att gå igenom den senaste tidens nyhetsflöde och tala om det med kulturjournalisten Anders Mildner. Väderprognoser på lek och allvar"Kanonsommar på väg", "Nu kommer supervärmen", "Här kan du njuta av finvädret". Kvällstidningarnas långtidsprognoser - över långa perioder, månader eller kanske hela sommaren, är kanske det tidigaste vårtecknet av alla. Men hur är det med de här prognosernas träffsäkerhet? Vår reporter Mattias Pleijel ville ta reda på det och började i hjärtat av vädersverige, Norrköping.