Charles Revson – mannen som fick nagellack att bli till modets mesta accessoar

54 min
Charles Revson (1906-1975) mannen bakom det amerikanska skönhetsföretaget Revlon, är anledningen till att vi idag har hyllorna fulla med olika nyanser av moderiktiga nagellack och köper nytt innan det gamla tagit slut. I veckans STIL vässar vi därför klorna för att nagelfara denne framgångsrike - men omtalat otrevlige - entreprenör i skönhetsbranschen som fick nagellack att bli till en viktig modeaccessoar. Nu i mars är det dessutom precis 80 år sedan Revlon grundades.

Till en början var nagellack bara röda, genomskinliga och användes tills flaskan var tom. Det kom Charles Revson att ändra på. Den första mars 1932 grundade han nämligen, tillsammans med sin bror Joseph Revson och en kemist vid namn Charles Lachman ett företag som producerade heltäckande nagellack i flera nyanser, Revlon (namnet Revlac förkastades). Det stora genidraget var emellertid att lansera nya nagellacksfärger varje vår och höst – precis som modet – och därmed få nagellack att framstå som ett glamoröst nytt ”modemåste”. Revlon lanserade namn som Fire & Ice, Cherries in the snow och Paint the town pink istället för ”rött” och ”rosa”, vilket ökade trendighetsfaktorn. Det var även Revlon som började med ”matching lips and fingertips”, det vill säga att göra läppstift och nagellack i samma färg.

Revlons tidningsannonser med glamorösa toppmodeller, fotograferade av prestigefotografer som Richard Avedon, som blev banbrytande. Inom reklamvärlden talade man beundrande om ”The Revlon touch”. Mest uppmärksammad, och en klassiker i reklamvärlden, är annonsen för Fire and Ice, från 1952. På bilden ser man modellen Dorian Leigh, klädd i en isfärgad glittrande klänning med en eldröd cape, nerhasad över axlarna. Framför sig håller hon sina rödlackade naglar och texten lyder: ”for you who love to flirt with fire, who dare to skate upon thin ice”. För dig som gillar att leka med elden, och vågar ge sig ut på tunn is. Det var ett helt nytt koncept. En kvinna hade aldrig tidigare utstrålat sexualitet på egen hand i en skönhetsannons tidigare. Annonsen förändrade kosmetikareklamen genom att framställa kvinnan fullt kapabel att ta för sig på egen hand. Bakom annonsen låg en kvinna, Kay Daly, som senare blev creative director och vice VD på Revlon. Under 1960-talet började kvinnor även i Sverige att träda in i reklambranschen och sakta, sakta bryta den manliga dominansen som rådde där. Två av pionjärerna heter Gunnel Weström och Chris Gabriele som kan se tillbaka på en mer än 40 år lång karriär inom svensk reklam. Vi har träffat dem.

Snäll och trevlig var Charles Revson inte. Varken som chef för Revlon, eller som man i största allmänhet. Han var svår hypokondriker och en utpräglad vanemänniska. Han älskade att spendera pengar, men verkade aldrig ha riktigt njuta av tillvaron, som hölls hårt inrutad. Hans kostymer var alla exakt likadana. Han åt samma sak till lunch varje dag – tomatjuice, en torrstekt hamburgare utan bröd och jello, om än serverad på guldservis. Många fasade för att ha honom som gäst. Han gifte sig tre gånger. Den sista frun, Lyn, skiljde han sig från dagens efter deras tioåriga bröllopsdag. Hon fattade ingenting. Han avled kort därefter. Kanske ville han inte att hon skulle lägga rabarber på företaget.

Men tack vare henne lyckades Charles Revson 1968 lansera vad som betraktas som den första amerikanska designerdoften, Norell. Den var uppkallad efter modeskaparen Norman Norell, känd för sina eleganta och klassiska snitt som dåtidens societet suktade efter. Fru Revson var en storkund. Revlon lyckades även göra succé med den yngre och modernare doften Charlie, 1973. Den kom däremot inte alls att bli förknippad med Charles Revson, som han möjligen hoppats på. Han förblev tämligen anonym, till skillnad från hans kvinnliga konkurrenter – framgångsrika skönhetsentreprenörer som Elizabeth Arden, Helena Rubinstein och Estée Lauder.

I programmet har vi mött en svensk framgångsrik manlig skönhetsentreprenör, Mika Liias vars namn är inte alls lika känt som det företag han grundade 1996 – The Make Up Store. Ett företag som idag har 200 butiker i 22 länder. Och så går vi igenom hel del nagelmyter, vad är sant och inte?

Veckans gäst är Hedvig von Mentzer, skönhetsjournalist för bland annat Svenska Dagbladet och Elle.