Striden om kulturskatterna

14 min
När British museum lånade ut flodguden Ilissos till konstmuseet Eremitaget i Sankt Petersburg, fick en långvarig konflikt mellan Grekland och Storbritannien nytt bränsle. För knappt 200 år sedan förde Lord Elgin med sig mängder av marmorstatyer från Akropolisklippan i Aten. Sedan dess har konstskatten haft sin hemvist i London. Spelar det någon roll att Ilisos varit i brittisk ägo så länge, eller borde museet lämna tillbaka statyerna? Konstvetaren Linda Fagerström berättar i sin essä om hur konstbegreppet kan användas för att undvika obekväm kritik. Frågan är hur man ska se på Ilissos, är statyn ett konstverk i egen rätt - eller är den utan sitt sammanhang en kolonial trofé? "De kritiska röster som höjts mot det aktuella utlånet till Eremitaget såg samma koloniala logik upprepas och förstärkas: bara den som tycker sig äga ett föremål har ju rätt att låna ut det. För British Museum blev utlånet ett sätt att bekräfta sina ägandeanspråk. Förhoppningarna om att museet skulle erkänna att