Strindbergs drömska dramatik blir galen och politisk

27 min
I år är det 100 år sedan August Strindberg dog. Och författaren, dramatikern och konstnären uppmärksammas runt om i hela landet under våren, inte minst på de olika teaterscenerna. I veckans P4 Kultur möter vi två av regissörerna som tagit sig an Spöksonaten och gjort nya tolkningar av Strindbergs drömska dramatik.

I vår sätts flera av August Strindbergs pjäser upp, men det är inte hans berömda realistiska pjäser som Fröken Julie som spelas. I stället är det främst dramatiken där drömmar och associationer styr som dominerar på scenerna och den som vill kan se tre uppsättningar av Spöksonaten, två av Ett drömspel och två av Till Damaskus.

I dagarna har två helt olika uppsättningar av Spöksonaten premiär. En pjäs om ett hus där en spöksupé pågår - och som kan tolkas och sättas upp på helt olika sätt. P4 Kulturs Hedvig Weibull har mött regissören Malin Stenberg på Dramaten. I sitt projekt "Satans Strindberg" utmanar hon bland annat den mer traditionella uppsättningen av Spöksonaten som samtidigt spelas under samma tak.

Och regissören Andreas Boonstra på Moment:teater kopplar pjäsen till nutida Sverige och aktuell politik i Nya Spöksonaten. Där står kampen mellan Socialdemokraterna och de konservativa, och Olof Palme får en central roll.

P4 Kulturs krönikör Amanda Ooms har också tagit sig an Strindberg och funderar på hans fotspår.

– Undrar om han hade stora fötter, lika stora som hans ord kunde uppfattas. Eller var de kanske små och nätta?