Den orätttvisa skolan: Skolans lokaler spelar större roll än man tror Och varför är flickor nästan alltid bättre än pojkar?

I Sverige är den fysiska skolmiljön inte styrd, varken i skollag eller läroplan – det står bara att lokalerna ska vara ändamålsenliga. De lokala skillnaderna är stora – vilket också leder till att Sveriges skolbarn får olika förutsättningar för sitt lärande, menar Bodil Cronquist i dagens OBS.
Hör också om hur det kan komma sig att pojkar presterar sämre än flickor i nästan alla ämnen i skolan. Mia Heikkilä var sekreterare i Delegationen för Jämställdhet i skolan och hon menar att vuxna har olika förväntningar på pojkar och flickor i skolan: men att man i allmänhet låtsas att det inte gör några skillnader.
Programledare: Fredrik Pålsson
Producent: Pernilla Ståhl
Böcker:
Bjurström Patrick: Att förstå skolbyggnader. Stockholm: KTH Arkitekturskolan (2004).
Björklid, P: Lärande och fysisk miljö: en kunskapsöversikt om samspelat mellan lärande och fysisk miljö i förskola och skola, Stockholm: Myndigheten för skolutveckling, Liber (2005)
Cold, Birgit: Aesthetics, Well-Being and Health: Essays Within Architecture and Environmental Aesthetics (Ethnoscapes), Ashgatre (2002)
M.E.R. om Montessori: tidskrift för utbildning och forskning om montessoripedagogik, Stockholm: Nätverket MER (2008).
Montessori, Maria: Upptäck barnet. Jönköping: Seminarium förlag AB (1998).
Persson, S. & Riddarsporre, B. (red.). De Jong, M.. Utbildningsvetenskap för grundskolans tidigare år. Stockholm: Natur & Kultur (2011).
Signert, Kerstin: Maria Montessori Anteckningar ur ett liv. Lund: Studentlitteratur (2000).
Stoll Lillard, Angeline: The Science behind the Genius. Oxford: University Press (2005).
Länkar:
#link=293844#
#link=293845#
#link=293846#