Butiken ska kännas som ett andra hem

19 min
Första programmet om framtidens mataffär handlade om hur robotar kan komma att vara personal shoppers i butiken, och guida dig runt bland maten. I denna andra del handlar det om hur framtidens mataffär kommer att upplevas. Idag arbetar butikerna mycket med sinnesmarknadsföring, de skapar sinnesupplevelser som får oss att handla mer. Ett exempel på detta är att man ofta möts av doften av nybakat bröd när man kommer in i mataffären. I framtiden kommer mataffärer arbeta ännu mer med att skapa en speciell känsla när man handlar, berättar Bertil Hultén, docent i marknadsföring vid Linnéuniversitetet i Kalmar och Sveriges främsta expert på sinnesmarknadsföring, som vi möter i programmet. I framtidens matbutik blir det viktigt att skapa en upplevelse kring maten och butiken kommer att kännas mycket mer som hemma. Bland annat kommer belysningen vara mysigare och inredningen mer rustik, hellre en kökslampa än lysrör och hellre trähyllor än plastbackar. En annan förändring är att kunderna kommer att få mer hjälp av butiken i att välja och laga mat, exempelvis med hjälp av en kock som fixar middagen åt dig medan du väntar.