Etiken lider på New Yorks konstscen

34 min
Den ekonomiska krisen tvingar USA:s museer att avskeda personal och ställa in utställningar. I den desperata jakten på pengar tummas det nu på etiken. I Kalifornien har en gallerist blivit chef för ett stort konstmuseum, något som tidigare var otänkbart. Och i New York ställer ett annat stort museum ut sin styrelseledamots privata konstsamling. Men även europeiska museer har problem med integriteten. Vem avgör egentligen vad som är viktig konst? Mårten Arndtzén har undersökt sponsorernas ökande makt över museerna.

Vad som händer i New York har länge haft stor betydelse för stora delar av det svenska kulturlivet. För några år sedan lanserades namnet ”Sofo” för det bohemdesignjuppifierade området söder om Folkungagatan på Södermalm i Stockholm. Nästan som Soho på Manhattan, fast kanske inte riktigt. I alla fall så har benämningen bitit sig fast, och trots alla försök att häckla idén, tycks den funka för yngre generationer, som i täta led söker sig dit för att shoppa, festa eller gå på lägenhetsvisningar. Serietecknaren Lena Ackebo ger snart ut ett nytt album med titeln ”Fuckin Sofo”. Blir det månne en svidande satirisk vidräkning med stockholmsk New Yorkromantik?

På konsthallen Brandts i danska Odense pågår hela våren en utställning med den litauiske konstnären Deimantas Narkevicius, som bor och arbetar i Vilnius. Det rör sig om åtta stora filminstallationer, som alla handlar om "det individuella och kollektiva minnet". Det är den största utställningen hittills i Skandinavien med verk av Narkevicius, som slog igenom 2001 då han representerade Litauen vid konstbiennalen i Venedig. Lars Lönroth träffade konstnären i Odense.

Programledare Karsten Thurfjell