Är datorspel vår tids föreningsliv?

40 min
I WoWandet på nätet på måndag handlar det om att 11 miljoner betalande användare inte kan ha fel. Datorspel idag går inte ut på att sitta ensam och slåss mot en dum dator, utan om att agera tillsammans i grupp. Socialt spelande helt enkelt.

Det namnkunnigaste exemplet på socialt datorspelande är World of Warcraft där mer än 11 miljoner människor betalar en hundralapp i månaden för att få logga in i spelvärlden Azeroth för att samarbeta och slåss och umgås med varandra. Är vår tids föreningsliv ett socialt datorspel?

Vad är det för möten som uppstår? Och varför väljer killar ofta att spela kvinnliga karaktärer medans tjejer inte gärna spelar manliga? Varför är World of Warcraft-kompisar bättre vänner än dina riktiga och varför litar man mer på någon som man slagit ihjäl en digital drake tillsammans med än på sina gamla gymnasiekompisar?

Gäster: Lina Eklund som forskar på World of Warcraft och genusfrågor. Emma Karlsson som är hängiven World of Warcraft-spelare där hon är en liten dvärg som rider runt på en vit björn och till vardags i riktiga livet är DJ. Frank Campbell som är ansvarig för datorspelsföretaget Mindarks nätcommunity. Mindark står bakom Project Entropia som är ett svenskt spel med stora sociala möjligheter.