Kläder i konsten - klänningen som klev ut ur tavlan

55 min
Mode har alltid speglats i konsten. Den här veckan har Stil låtit fyra svenska konstnärer berätta om hur dom betraktar och använder sig av kläder i sitt arbete. Vi har besökt Jockum Norström, Jens Fänge, Helene Billgren och Sara Vide Ericson som alla har sin egen relation till just kläder och mode.

Ett exempel på  en  tavla som inspirerat både modeskapare och stylister är ”Madame X” som hänger på Metropolitan Museum of Art i New York.

Tavlan skapades av den amerikanske konstnären John Singer Sargent 1884. Han hade lyckats övertala en av dåtidens hetaste kändisar, Madame Gautreu att posera för honom. Hon bodde i Paris och hade blivit känd som en exotisk skönhet som i likhet med dagens kändisar ofta bar uppseendeväckande plagg och ofta hamnade i skvallrets hetluft.  

Konstnärens tanke var att skapa ett mästerverk som gjorde honom odödlig, men när tavlan ställdes ut i Paris blev både allmänhet och kritiker förskräckta, upprörda och arga. Och det som orsakade uppståndelsen var just klänningen hon bar. Det var en enkel svart klänning, djupt urringad med smala axelband av någon sorts metall.  

Veckans gäst är Patrik Steorn, filosofie doktor i konstvetenskap och lektor i modevetenskap vid Stockholms universitet. Han berättar om vart i konsthistorien kläderna har kommit att göra avtryck i samhället.