Ett Paris utan bilar?: Margareta Svensson, Paris

2:54 min
Utrikeskrönika den 18 september 2017. Paris.

Paris måndag

Det är alltid skönt att komma hem efter en lång resa. Men när jag återvände till Paris efter den här sommarsemestern så var det något mindre behagligt som jag också kände igen. Efter tio minuter på en trottoarservering hade jag fått nästäppa på grund av föroreningarna från den tunga trafiken.

Trots försöken att minska antalet bilar och förbjuda gamla dieselbilar så är luften i Paris smutsig, särskilt när det är riktigt varmt eller riktigt kallt.

Därför är det nästan lite uppfriskande med regn. Åtminstone blir det lite lättare att andas. Och det regnar ofta i Paris.

Ibland blir det översvämning som den nionde juli i år - då föll rekordmycket regn; 49 millimeter på en timme.

Och knappt har fransmännen återvänt från semestrarna och skolorna börjat innan även kylan kom.

Samtidigt som blomsterrabatterna prunkar i parkerna så möter man plötsligt barn och vuxna i vinterkläder.

I lördags var Paris den kyligaste huvudstaden i Europa, 13 grader.

Vädret varit konstigt i flera europeiska länder i sommar.

I södra Spanien var det alldeles för varmt, 35 - 40 grader i början av juli. Många klagade, så stark värme är ovanlig så tidigt på sommaren, och det var extra kusligt efter de dödliga skogsbränderna i Portugal i början av sommaren.

På den franska Atlantkusten var det däremot en ovanligt kylig sommar. Det regnade i stort sett varje dag under hela juni och juli. Det var kallt också, så sommarkläderna fick ligga kvar i resväskan och det blev långärmat istället. 

I veckan blev det klart att Paris ska stå som OS-värd 2024. Det ska bli ett OS där närhetsprincipen ska gälla, där 95 procent av arenorna redan finns eller ska vara tillfälliga. Volleybollplanerna ska ligga på Marsfältet vid Eiffeltornets fot, bågskyttet vid Invaliddomen.

Det finns visioner om att Paris då, alltså om åtta år, kommer vara den första storstaden utan bilar. Jag läser i Financial Times att förarlösa bussar ska ta besökarna mellan de olika arenorna, då när dieselbilarna för länge sen ska vara förbjudna. Redan byggs tunnelbanenätet ut och stan håller på att få fler cykelbanor. Men ett Paris utan bilar? Det är lite svårt att tro på.

Men låt oss hoppas att regnet inte ställer till problem.