Barberaren i Sevilla av Gioacchino Rossini

Här finns inget ljud
”Barberaren i Sevilla” har ofta kallats operakomediernas operakomedi. Vi får höra en föreställning från Romoperan av Rossinis klassiska mästerverk.

Man tror att Rossini skrev sitt komiska mästerverk, ”Barberaren i Sevilla” mindre än tre veckor. Hur han bar sig åt för att hinna med så mycket musik på så kort tid är nästan omöjligt att förstå, men  lite fuskade han faktiskt – det är nämligen så att han för att hinna klart återanvände en hel del material från tidigare operor, bland annat ouvertyren som han i sin helhet använt inte bara en utan två gånger tidigare. Men trots detta är det en makalös prestation att skriva ett sådant mästerverk på så kort tid. Kanske var det så att Rossini levde fyra gånger så snabbt som alla andra – Rossini som var född den 29 februari ett skottår hade ju bara en födelsedag vart fjärde år och kanske levde han helt enkelt fyra gånger så effektivt som vanliga dödliga tonsättare?

När Mozart skrev ”Figaros bröllop” 30 år tidigare var det inte helt okomplicerat att få den framförd eftersom förlagan, Beaumarches teaterpjäser ansågs synnerligen provokativa. När Rossini skrev Barberaren var inte heller detta helt okontroversiellt, men av en helt annan anledning. Det fanns redan flera tonsättningar av Barberaren i Sevilla och en av dessa var Giovanni Paisellos dito. Paisello hade många anhängare i Rom och de ansåg att det var en ren provokation av den unge Rossini tonsätta samma opera som den gamle mästaren. Premiären blev därför ett fiasko med en publike som visslade och buade. Det berättas också att i stort sett allt som kunde gå fel på scenen gick fel. Men det verkar som att Rossini tog det hela med ro, han insåg nog att hans opera var för bra för att inge göra succé för eller senare och han fick rätt: redan föreställning nummer två blev en stor framgång.

Vi får följa hör Almaviva och Figaro med list och intriger försöker vinna Rosina från sin förmyndare, den gamle doktor Bartolo. Men även Bartolo, tillsammans med sin kumpan Don Basilio använder sig av intriger för att få Almaviva att framstå i dålig dager. Föremålet för såväl Almavivas som Bartolos känslor, Rosina låter sig dock inte reduceras till ett passivt objekt utan frågan är om hon inte är kvickast av alla. Handlingen är full av oväntade komiska vändningar, men till slut får Almaviva och Rosina varandra.

Libretto: Cesare Sterbini efter Pierre Beamarchais

I rollerna: 
Figaro - Andrzej Filończyk
Rosina - Vasilisa Berzjanskaja
Almaviva - Ruzil Gatin
Don Bartolo - Alessandro Corbelli
Don Basilio - Alex Esposito
Berta - Patrizia Bicciré
Fiorelli - Roberto Lorenzi

Romoperans kör och orkester. Dirigent: Daniele Gatti.

Föreställning från 29 november 2020, Romoperan.

Programledare: Niklas Tamm

Musik som spelats i avsnittet

  • 19.04
    Gioacchino Rossini - Barberaren i Sevilla, akt 1
    Andrzej Filończyk (Figaro), Vasilisa Berzjanskaja (Rosina), Ruzil Gatin (Almaviva), Alessandro Corbelli (Don Bartolo), Alex Esposito (Don Basilio), Patrizia Bicciré (Berta), Roberto Lorenzi (Fiore...
    Textförfattare: Cesare Sterbini
  • 20.49
    Gioacchino Rossini - Barberaren i Sevilla, akt 2
    Andrzej Filończyk (Figaro), Vasilisa Berzjanskaja (Rosina), Ruzil Gatin (Almaviva), Alessandro Corbelli (Don Bartolo), Alex Esposito (Don Basilio), Patrizia Bicciré (Berta), Roberto Lorenzi (Fiore...
    Textförfattare: Cesare Sterbini