Cellokonserter med Andreas Brantelid och Concerto Copenhagen

Två av Danmarks mest framstående musikprofiler, Concerto Copenhagen och cellisten Andreas Brantelid, ger sig rakt in i en av musikhistoriens mest revolutionerande tid då en dramatisk omvälvning ägde rum. Det handlar om övergången från barockens polyfoni och komplexitet till klassicismens homofona enkelhet och klarhet.
Denna konsert presenterar verk av två av de kanske mest försummade kompositörerna i denna omvälvningsperiod: de två Bach-sönerna Carl Philipp Emmanuel och Wilhelm Friedemann. Deras kompositioner är en del av den pre-romantiska Sturm und Drang-rörelsen som ägde rum i Tyskland runt 1760-80 och som även svepte med sig en ung författare med namnet Johann Wolfgang von Goethe. Carl Philipp Emanuel skriver i ett av sina partitur: ”Den här musiken är ett uttryck för kompositörens känslor” – något som skulle ha varit otänkbart bara 20 år tidigare.
En till höjdpunkt i denna konsert är säkerligen Joseph Haydns galanta cellokonsert i C-dur som ansågs förlorad fram till 1961, då musikforskaren Oldřich Pulkert hittade en kopia av partituret på Prags nationalmuseum.
Solist: Andreas Brantelid, cello. Concerto Copenhagen. Dirigent: Lars Ulrik Mortensen.
1. Georg Philipp Telemann: Ur Uvertyr-svit F-dur TWV 55:F3
2. Carl Philipp Emanuel Bach: Cellokonsert A-dur Wq 172
3. Wilhelm Friedemann Bach: Sinfonia F-dur F 67, ”Dissonans”
4. Joseph Haydn: Cellokonsert nr 1 C-dur
Konsert från 26 september 2020, Kungliga biblioteket i Köpenhamn.
Lars Vogt, piano.
5. Joseph Haydn: Pianosonat C-dur Hob XVI:50.
Programledare: Eva Maria Hux
Musik som spelats i avsnittet
-
20.02Georg Philipp Telemann - Uvertyr-svit F-dur TWV 55:F3Concerto Copenhagen, Lars Ulrik Mortensen (dirigent)
-
20.17Andreas Brantelid (cello), Concerto Copenhagen, Lars Ulrik Mortensen (dirigent) - Cellokonsert A-dur Wq 172Kompositör: Carl Philipp Emmanuel Bach
-
20.37Wilhelm Friedemann Bach - Sinfonia F-dur F 67, "Dissonans"Concerto Copenhagen, Lars Ulrik Mortensen (dirigent)