Den fossila fällan – Oljan gör oss fria

20 min
Del 4. Vid förra sekelskiftet var elbilar vanligare än bilar med förbränningsmotor. I många städer var det just elbilar som ersatte hästdroskorna och särskilt som taxibilar var de populära. Sedan kom T-forden.

Och om Henry Ford hade valt att satsa på de elmotorer som han faktiskt experimenterade med, ja då hade kanske förbränningsmotorn blivit en kuriös sak från förra sekelskiftet som vi nu fick gå till museer för att påminna oss om.

Mike Ward på transportmuseet i Alford i Skottland och många andra menar nämligen att just T-forden, världens första masstillverkade bil, avgjorde saken till bensinmotorernas fördel. Därför kom 1900-talets frihetssymbol nummer ett, personbilen, att lukta bensin och diesel. Men är det hela sanningen, och varför blev det som det blev?

Medverkande: Mike Ward, fd curator på transportmuseet i Alford i Skottland; Alex Kemp, professor i petroleumekonomi, Aberdeen; Mikael Höök, docent i naturresurser och hållbar utveckling, Uppsala Universitet, och Arne Kaijser, professor emeritus i teknikhistoria, KTH.

Musik som spelats i avsnittet

  • 12.09
    The Beach Boys - Fun Fun Fun
    Album: Jukebox Hits, Vol. 2
    Bolag: Classic Records
  • 12.14
    Esa-Pekka Salonen - Beethoven: Symphony No.8 in F, Op.93 - 2. Allegretto scherzando
    Esa-Pekka Salonen
    Beethoven: Symphonies Nos. 7 & 8 / Hillborg: Eleven Gates
    Etikett: Universal Music